Fortæl, hvordan det er at være ny

Som nyansat gør du nogle erfaringer, som kan hjælpe andre til at finde sig til rette på arbejdspladsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som nyansat medarbejder oplever du en masse på arbejdspladsen, som andre ikke lægger mærke til. Det kan være dele af kulturen på arbejdspladsen, som vækker undren, eller elementer i modtagelsen, som virker særligt gode.

De erfaringer kan bruges til at gøre det nemmere for andre nye at finde sig til rette. Derfor bør du fortælle de rigtige mennesker om dine erfaringer.

»Det er først og fremmest ledelsen, der skal samle de nye medarbejderes erfaringer op. Derfor holder vi nogle måneder inde i skoleåret møde med hver enkelt nyansat og et samlet møde med alle de nye«, siger Dorthe Vestergaard.

Hun er viceskoleleder på Hurup Skole i Thy, der i fire-fem år har gjort meget for at holde styr på de forslag til forbedringer af introduktionen, som nye lærere kommer med.

»Vi havde i en periode stor udskiftning blandt lærerne. Derfor besluttede vi, at der skulle gøres mere ud af modtagelsen, og at et af redskaberne skulle være at lytte til dem, der lige havde været igennem processen. Derfor holder vi nu hvert år op til flere møder for at samle erfaringerne op«, siger viceskolelederen.

Fællesmødet er en hyggeaften, hvor ledelsen og alle de nye snakker om løst og fast fra de første måneder. Tit kommer der bud på, hvad der kan gøres bedre, og hvad der fungerer godt.

»Det er gennem disse møder, at vi har fundet ud af, hvor vigtigt det er, at alle nye får en tutor eller mentor, så de altid har nogen, de kan spørge om råd, uanset om det drejer sig om undervisning eller praktiske forhold«, siger Dorthe Vestergaard.

Skolelederen og den enkelte nyansatte er de eneste, der er til stede, når der holdes individuelle møder, og indholdet er det samme som ved de medarbejderudviklingssamtaler, som finder sted på skoler landet over. Her bliver der snakket om den aktuelle arbejdssituation og om skemaønsker.

»Begge typer af møder er vigtige, når vi skal sikre os, at nyansatte føler sig godt modtaget, og at de er med til at gøre modtagelsen bedre fremover«, siger Dorthe Vestergaard.

Der er stor forskel på, hvor meget arbejdspladser gør ud af at få indblik i nye medarbejderes erfaringer.

På Tjørnehøjskolen i Brøndby holdes der ikke opsamlingsmøder efter de første måneder.

»Ledelsen følger løbende med i, hvordan det går nye, men fra et tidligere lederjob ved jeg, at det er rigtig godt at holde nogle aftalte møder, hvor hele forløbet bliver diskuteret. Det håber jeg, at vi også får tid til her på skolen«, siger viceskoleleder Alice Eklund.

Er du ny på en arbejdsplads, hvor ledelsen ikke gør noget for at høre om dine oplevelser som ny, kan du passende tage et initiativ. Nye medarbejdere ved bedre end nogen, hvordan det er at gå ind ad døren for første gang, og selv om ledelsen burde have fingeren på pulsen, er det ikke usandsynligt, at den gerne vil have et godt råd. |

På folkeskolen.dk's mødested for nyuddannede lærere og lærerstuderende kan du læse og diskutere andre nye læreres erfaringer - se folkeskolen.dk/nylaerer