Debat
0   122

Sprogscreeninger og CO2

I Bagsmækken i Folkeskolen nummer 16 kritiserer Bergthóra Kristjánsdóttir Århus Kommunes anvendelse af Lov 594, en lov, der giver mulighed for at henvise børn med dansk som andetsprog, der har et særligt sprogstøttebehov, til andre skoler end distriktsskolen. Denne gang ud fra et argument om skolebussernes miljøpåvirkning.

Byrådet i Århus vedtog at indføre loven på grund af en politisk målsætning om, at der på skolerne i Århus per årgang (undtagen på to heldagsskoler) højst er 20 procent elever med dansk som andetsprog, der har et særligt sprogstøttebehov. Dette med henblik på at sikre de bedste pædagogiske miljøer for alle elever. Dokumentation for, at det har haft en positiv indvirkning på børnenes dansksproglige udvikling, er tidligere offentliggjort af Århus Kommune.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er således et ønske om at sikre eleverne det bedste udgangspunkt for et optimalt udbytte af skolegangen og for senere at tage en ungdomsuddannelse, der ligger til grund for at tage ovenstående lov i anvendelse. Det er rigtigt, at busserne årligt udleder CO2, der samlet set knap svarer til, hvad seks indbyggere i Danmark udleder på årsbasis, men vi mener, at det er de faglige argumenter, der bør være i centrum.

Bergthóra Kristjánsdóttir refererer desuden til, at Århus Kommune anvender »diskutable fremgangsmåder« i forbindelse med de sprogscreeninger, der afgør, om et barn har et ikke uvæsentligt sprogstøttebehov. Hun citerer derudover også en løsreven forklaring på et enkelt barns sprogscreeningsresultat - en forklaring, hvis sandhedsværdi hun selv betvivler. Fakta er, at sprogscreeningerne foretages af uddannede talepædagoger med materialer, der i mange år har været anvendt i Århus Kommune netop inden for andetsprogsområdet!

I stedet for at fortsætte en debat om, hvad der foregår i Århus, i diverse medier inviterer vi hermed Bergthóra Kristjánsdóttir på besøg i Videncenter for Integration med henblik på en dialog og på at give en fyldestgørende gennemgang af Århus Kommunes praksis på området.

Mere information kan findes på Videncenter for Integrations hjemmeside: www.aarhuskommune.dk/vi


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ