Uskolet

Blød og omsorgsfuld lærer tolker »bevægelse i undervisningen« mere sådan emotionelt

En sød og blød lærerkollega,

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

som underviser i dansk og drama og idræt, tolker de nye krav om bevægelse i undervisningen som en mere sådan, hvad skal vi kalde det, mental eller emotionel udfordring snarere end en fysisk. »Åh, jamen. Glæde, vemod … taknemmelighed«, forklarer læreren, »det er jo følelser, vi alle sammen kender, ikke? Du gør, jeg gør. Det er noget af det vigtigste her i livet at blive rørt - grebet om hjertet, ikke? Derfor blev jeg også så glad, da jeg første gang hørte om det nye tiltag med bevægelse i undervisningen. Selvfølgelig skal eleverne i skolen bevæges, røres, betages - grine og græde, ikke?«

Lærerens kolleger hæfter sig ved, at det dog trods alt kun drejer sig om 45 minutter om dagen.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.