Debat

Øg antallet af musiktimer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Bertel Haarder: Hvor er det dejligt at høre, at du vil arbejde for at højne musikfagets status i folke­skolen.

Som mangeårig musiklærer kan jeg kun tilslutte mig, at faget bør agtes og værnes om af både politikere, lærere, forældre og elever.

Derfor undrer det mig, at du foreslår »udstrækning af fagets timer«, så der kan undervises på alle folkeskolens årgange.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Du har selvfølgelig overvejet, at faget dermed bliver éntimesfag, med alt hvad dertil hører?

- éntimesfag bruges som buffere for at få lærernes timetal til at gå op

- lærere med én time i klassen deltager sjældent i teamsamarbejdet omkring klassen

- tværfagligt samarbejde bliver stort set umuligt at praktisere

- vil man undervise som faglærer i musik, betyder det, at man skal undervise cirka 26 forskellige klasser om ugen for at få fuldt skema.

I stedet for at højne fagets status kan dit forslag ende med at slukke de sidste rester af ildsjæle rundt om i landets musiklokaler. Var det meningen?

Frem for at fokusere på at lukke »hullet« i 7. klasse kunne det være interessant at gennemføre forsøg med to timers kontinuerlig undervisning på så mange klassetrin, som økonomien rækker til.

Der findes masser af dokumentation for, at den faglige værdi af to ugentlige timer langt overstiger den 100 procent forøgelse, der er tale om rent timetalsmæssigt.

At gøre musik til et totimersfag vil automatisk højne interessen hos kollegerne. Der vil være tid, lyst og mulighed for teamsamarbejde, tværfaglige forløb og masser af muligheder for at hørliggøre musikundervisningens resultater i det daglige arbejde - og ikke bare ved årlige koncerter og test.