"Når vi taler med vores tillidsrepræsentanter og medlemmer hører vi, at det er et problem, at man med den nye folkeskolereform sætter pædagogerne til at undervise", siger formand for BUPL Nordjylland Liselotte Thomsen.

BUPL: Skoler presser pædagoger til at undervise

Man bruger ikke pædagogernes kompetencer, når man sætter dem til at undervise, siger formanden for pædagogerne i Nordjylland, Liselotte Thomsen. BUPL udbyder kurser, der skal hjælpe pædagogerne med at bevare pædagogfagligheden i en skolekultur.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærere er gode til at undervise. Mens pædagoger er gode til det sociale og personlige. Det er skarpt trukket op. Men når vi taler med vores tillidsrepræsentanter og medlemmer hører vi, at det er et problem, at man med den nye folkeskolereform sætter pædagogerne til at undervise", siger formand for BUPL Nordjylland Liselotte Thomsen.

Hun har skrevet et debatindlæg i Nordjyske, hvor hun fortæller om sin bekymring for, at pædagoger presses til at undervise i skolen.

"Det er jo et signal til skolelederne om, at de skal lade være med at bruge pædagogerne som lærere, når der er noget andet, som pædagogerne kan, som også kan være til gavn for eleverne", siger Liselotte Thomsen.

Pædagoger underviser stadig i Viborg

Manglende resurser presser skoler

Hun mener, at det blandt andet er et økonomisk pres, der gør, at skolelederne sætter pædagogerne til at undervise.

"Nogle steder er man meget presset. Jeg har været i kontakt med pædagoger, som har fået at vide, at de også kan stå for seksualvejledning og færdselslære i den understøttende undervisning. Skolerne er presset på resurser, og så prøver de at hekse".

BUPL tilbyder på landsplan kurser til pædagoger, der arbejder i skolen.  I Nordjylland sætter 30 pædagoger sig på stolene i næste uge til BUPL's kursus: 'Understøttende undervisning i at bevare sin pædagogfaglighed i en skolekultur'.

"Kurset var overtegnet på to dage, og vi har en venteliste", siger Liselotte Thomsen og fortæller, at BUPL Nordjylland planlægger flere kurser.

Pædagoger i skolen gør en forskel

Desværre nødvendigt med kurser

"Desværre har det været nødvendigt for fagforeningen at udbyde et sådan kursus, da vi oplever, at pædagogerne ind imellem har rigtig svært ved at fastholde, at de ikke er i skolen i den understøttende undervisning for at undervise i fagene. Det er svært, fordi både skoleledere og nogle steder også lærere presser pædagogerne til at undervise og understøtte den faglige undervisning", skriver Liselotte Thomsen i sit debatindlæg og fortsætter;

"Det er meningsløst. I det tværprofessionelle samarbejde skal der tages udgangspunkt i, at de to professioner bidrager med hver deres professions kernekompetencer".

Håber på fælles kurser

Med læserbrevet støtter hun lærer Karsten Lynge, som tidligere har skrevet et debatindlæg under overskriften: "Det er ikke meningen, at pædagoger skal undervise".

Hun håber, at også forvaltningerne hører opråbet og måske vil bruge nogle af de uddannelseskroner, der er i kommunerne til fælleskurser for lærere og pædagoger.

"Det ville være rigtig godt, hvis forvaltningen tog det til sig og tilbød fælleskurser omkring den understøttende undervisning".