Lærer til lærer

Taskbaseret tilgang i franskundervisningen

Korte statements og gode råd til planlægning og gennemførelse af taskbaseret sprogundervisning samt små anvendelige fif til dig som sproglærer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De ca. 10 bud for franskundervisningen efter Forenklede Fælles Mål

· Start din planlægning med afsæt i målene klik her

· Skriv dine planer ind i dette skema klik her

· Husk, at kun 15% af undervisning hænger ved og omsættes efterfølgende til blivende læring – derfor: gå straks til næste bud

· Brug principperne for task-baseret sprogdidaktik klik her

· Start aldrig med selve teksten uden at have arbejdet grundigt med forforståelse, hvilket øger den sproglige opmærksomhed

· Sig til eleverne, at det er bedre at sige noget forkert på fransk end at tie stille på perfekt fransk – use it or loose it!

· Grammatik som en integreret del af undervisningen er hot. Men som selvstændig, uafhængig disciplin – not!

· Boost elevernes tillid til egne evner ved at vise dem, at fransk ikke er så langt fra dansk. Sprog bygger på sprog (der er mange transparente ord)

· Form og indhold er gensidigt afhængige

· Vær aldrig ordbog for dine elever!

· Gentagelse er vigtigt for at tilgodese koncentrisk progression. Kom derfor løbende tilbage til stoffet.

God fornøjelse!

Anita Støchkel (Jægerspris skole) og Frederikke Johnsen (Stolpedalsskolen)