Morten Albæk og hans tre favoritlærere: Jørn Thomsen, Ruth Pedersen og Preben Christensen. Ingen af de tre lærere underviser i dag i folkeskolen. Morten Albæk er netop begyndt i et job som direktør i Vestas.

Jeg blev mødt med overskud og kærlighed

Erhvervsmanden og filosoffen Morten Albæk blev opdaget af fire lærere, der har betydet enormt meget for hans karriere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke selvindlysende bogligt begavet, ikke ligefrem sprudlende begejstret for at komme i skole, men heller ikke decideret skoletræt.

Hvis der er én ting, Morten Albæk og hans yndlingslærere er enige om, er det, at hans tid på Tversted Skole og senere Binds-lev Skole i Nordjylland ikke var nem. Det er den ikke, når man har svært ved at stave, til tider er på kant med almindelig god opførsel og er anderledes i væremåde, interesser, temperament og energi.

Men et eller andet må være gået godt for den 33-årige filosof, der ved siden af at være en flittig samfundsdebattør og forfatter på få år har haft en imponerende karriere, som den 1. januar førte til jobbet som direktør for marketing og kundeoplevelse på Vestas.

»Hvis man møder et menneske med overskud, ærlighed og en vis snert af følsomhed eller kærlighed, så vil det menneske åbne sig for én. Det er sådan, jeg er blevet mødt af mine yndlingslærere«, siger Morten Albæk.

Åbne diskussioner

Og det kan Preben Christensen tilslutte sig:

»Jeg var Mortens klasselærer fra 3. til 7. klasse og tog ham i forsvar over for de andre lærere, når de syntes, at han gik over stregen«.

Morten Albæk fortsætter:

»Preben Christensen så, at jeg ikke skulle terpe stavning og skrivning, men skulle have lov til at læse for på den måde at lære at stave. Han lærte mig også disciplin og struktur. Men mest af alt lod han mig skabe mig kreativt, lige så meget som jeg ville, i mine stile«.

Morten var ikke nogen stor matematiker, husker Jørn Thomsen.

»Men i orienteringsfagene var han meget stærkt argumenterende og med til at ruske de andre elever op«.

I Morten Albæks erindring ser det samme sådan ud:

»Jørn Thomsen turde tage åbne diskussioner, turde stille sine egne holdninger til rådighed og gav masser af plads til andres holdninger. Han var et voksent menneske, men han blev ikke træt af at snakke med en ung filipensbefængt knøs, der sad og kæftede op på første række«.

Lod mig fortælle

Ruth Pedersen havde Morten Albæk til engelsk.

»Han var en dejlig elev. Anderledes og med sin helt egen dagsorden. Han var ikke flittig til at aflevere skriftlige opgaver, men havde en fantastisk bred viden«.

»På den ene side har Ruth Pedersen betydet, at jeg i dag på udvalgte dimensioner er mere dus med det engelske sprog end det danske, fordi hun lod mig bruge min fantasi til at lære sproget helt konkret, ved at jeg i skrift og tale fik lov til at fortælle den ene mere fantasifulde historie efter den anden«.

»På den anden side var hun mere eller mindre ene kvinde udslagsgivende for, at jeg kom direkte i gymnasiet efter 9. klasse. Ganske mange af de andre lærere havde alt andet end rosende ord tilovers for mig, men Ruth Pedersen overbeviste mine forældre om, at alt andet end gymnasiet ville være vanvittigt. Hun mente, at mit problem var, at jeg var understimuleret«.

Og så var der frøken Nielsen, hvis fornavn og opholdssted er ukendt, men som på et meget tidligt tidspunkt i 1. klasse sagde, at Morten kunne noget helt specielt. En dag ville han blive en stor præst.

Den spådom er endnu ikke gået (helt) i opfyldelse. Men hvis frøken Nielsen læser denne artikel, skal hun vide, at »hun får sendt rigtig mange venlige tanker«.

Eleven og lærerne

Morten Nødgaard Albæk, 33, gik på Tversted Skole fra 1981 til 1989 og på Bindslev Skole fra 1989-1991. Han er cand.mag. i historie og filosofi, forfatter til debatbøgerne »Generation fucked up« og »Nedslag - mellem det vi siger, og det vi gør« (2008). Ved siden af jobbet som direktør i Vestas er han adjungeret professor i Uddannelse, Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet.

Ruth Pedersen, 61, er gået på efterløn efter en lang lærergerning og ti år som leder af dagplejen ved Hjørring Kommune.

Jørn Thomsen, 59, driver eget firma, der udvikler og sælger kostprodukter til dyr.

Preben Christensen, 67, er pensionist efter et langt undervisningsliv i folkeskolen og på teknisk skole.