Debat

Administration og ledelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg ved nu at jeg bevæger mig ud på meget dybt vand, men ok, jeg vover skindet på kroppen.

Jeg har været vidne til at skolerne over det ganske lille land, er blevet proppet med en administration af leder, mellemleder, økonomiansvarlige ,viceskoleleder og skoleleder og HR medarbejder og så selvfølgelig hele stablen af kontorpersonale osv. 

Ja, skolen er jo nærmest helt lydløst gået hen og blevet en lille virksomhed, siden at man skal have sådan en administration

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvorfor er skolerne dog blevet nød til at polstre sig med en administration af den størrelse? Hvordan har man så gjort det? I disse tider med økonomiske slankekure forekommer det mig noget ambivalent, ikke at skulle fokuserer på en og kun en ting og det er at undervise børn og unge. Skal skolerne i dag virkelig organiseres på den måde?

Jeg er godt klar over at dette er ikke en afhandling og nogle af spørgsmålene er komplekse og er historisk betinget, men det jeg har noget svært ved at fordøje, er at man er nød til at organisere skoler på den måde, når en skole efter min mening bør arbejde med , dannelse, demokrati,filosofi og alle de andre faggrupper. Skal man virkelig have en administration af den størrelse, så arbejdet kan blive realiseret?

Lad os nu fokuserer på kernen eller det som lederne siger KERNEYDELSEN. Det kan jo være at lederen har været henne og spørge sin økonomiminister om det ikke er det der skal til.

Kære venner.......skolen er ikke en virksomhed, men en SKOLE.