Debat

Den store tvivl

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et afstemningsresultat med halvt ja, halvt nej kan let fortolkes som en splittelse i Lærerforeningen.

Det tror jeg ikke, der er tale om. Langt snarere viser afstemningen den store tvivl, mange lærere har været i.

Jeg tror, vi er en meget stor midtergruppe, der har fundet løndelen god og arbejdstiden utilstrækkelig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nogle har så vurderet helheden tilstrækkelig god til et ja, mens vi andre har fundet arbejdstidsaftalen så ringe, at vi - de positive elementer i den ikke glemt - måtte sige nej.

- Og et nej blev det jo, selv om afstanden var lille. Og det må vores modpart så fatte. Der må ændringer til på de to områder, hvor kritikken var markant.

Nemlig for det første det forkerte i, at der gives samme personlige forberedelsestid, uanset om man underviser 500 timer årligt, eller man underviser 700 timer årligt, og for det andet tvivlen om, hvorvidt ens kommune ville bevillige de ressourcer, der skulle til for at opveje manglerne i den centrale aftale.

Nu vokser træerne ikke ind i himlen, og vi ved godt, at hverken forhandling eller konflikt giver væsentlig flere midler til lærerområdet, og man starter vel næppe helt forfra og strikker en helt anderledes aftale sammen.

Det handler altså om at bytte rundt på kortene, så vi kan få en arbejdstidsaftale, der er til at leve med.

Det er jo nemmere at lege politisk kandestøber på afstand uden selv at have del i forhandlingerne. Jeg vil alligevel vove pelsen:

- Differentier puljen til betroet tid, så de med under 600 årlige undervisningstimer (det udvidede undervisningsbegreb) får 350 timer og de med over 700 timer får 450 timer.

- Få et mere konkret tilsagn omkring de lokale forhandlinger, så der ikke blot kan, men i stedet skal finde lokale forhandlinger sted.

- Arbejde ud over 750 timer og vikararbejde som overarbejde bør tillægges en tredjedel ekstra tid.

- Børnehaveklasselederne bør også have en klasselærerakkord på 75 timer.

- På et enkelt punkt synes jeg, I skal give køb. I overenskomstoplægget var der krav om minimum tre timer på dage, der var mødeplanlagt. Det svarede i den gamle aftale til to lektioner inklusive forberedelse. Vi fik de tre timer, men i den nye aftale svarer det til mere end tre lektioner inklusive frikvarter. Det betyder, at skolerne skal søge at lægge skemaer, hvor alle har mindst fire timer hver dag. Det er en skemamæssigt håbløs opgave. Reducer derfor de tre timer til halvanden eller eventuelt to timer.

- Endelig kunne en ændring af undervisertillægget være en idé. I De Frie Grundskolers overenskomst gives kun små beløb op til 650 timer årligt til lærere på ny løn og intet til de i anciennitetssystemet. Til gengæld gives alle med over 650 timer et tillæg på 75 kroner per time, over 700 timer et tillæg på 100 kroner hver time og over 750 timer et tillæg på 125 i timen. Det er, så vidt jeg kan se, en ordning, der motiverer til at udjævne undervisningstimetallet for lærerne og samtidig giver en virkelig god afregning, hvis nogen skal have de mange timer.

Held og lykke i Forligsinstitutionen.

- Og lykkes det ikke der, må vi stå sammen og vise kommunerne, at vi mener det. At vi, modsat hvad nogle i kommunerne tror, har nok at bestille, at vores forberedelsestid bliver brugt, så rigeligt endda, og vi derfor ikke kan leve med en aftale, der rammer dem, der i forvejen har mest undervisning.

Amdi Christiansen

næstformand, Holstebroegnens Lærerkreds