Folkeskolens leder:

Flittige læsere

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bliver der arbejdspladser til alle, og kan man nå at hente sine børn? Hvordan går det med kvaliteten af undervisningen? Vil der komme flere stressramte lærere.

Svarene på de spørgsmål skal kunne læses i fagbladet Folkeskolen. Og det kan de heldigvis ofte. Det skyldes i høj grad, at I, kære læsere, er flittige til at skrive til os med ris, ros og ideer.

Det har Morten Barasinski for eksempel gjort. Han skrev egentlig og klagede over, at Folkeskolens dækning af folkeskolereformen var for negativ og bagudrettet. Vi udfordrede ham til selv at stille op og dele sine tanker med andre. Det kom der et interview ud af, som kan læses i dette blad.

Lærer: Ja, vi har en undskyldning til gode, men … Lad os se fremad

Der er mange andre debatter, som I kan finde på folkeskolen.dk's faglige netværk i den kommende tid. Redaktionen har netop holdt et »bloggertræf« sammen med en stor del af de omkring 100 bloggere, som skriver her.

Bloggerne er lærere og undervisere, som er placeret mange forskellige steder i skoleverdenen. De har ørerne skruet godt på og kan lide at have fingrene i tasterne. 280 indlæg leverede de sidste år.

En del af bloggerne skriver inden for deres fag i faglige netværk. De har mange spørgsmål, som de synes trænger til at blive vendt ordentligt - og de er ved at gå i krig med det.

Det er spørgsmål, som har helt konkret sammenhæng med reform og Fælles Mål. For eksempel: Hvad betyder modellering i henholdsvis matematik og naturfag? Hvilke erfaringer er der med tidlig sprogstart, som kan bruges i den nye skoledag, og er hjemkundskab et pusterum i en hård skoledag - eller et teoretisk fag på linje med alle andre?

Bevægelse i alle fag. Men kan man det - også i historie? Giver det mening?

Inklusion er stadig et stort og hjerteskærende emne. Der er sat meget i værk rundtomkring. Men spørgsmålet er, hvordan man på skolerne bruger de lærere, som har kompetencer i specialpædagogik. Hvordan fungerer det i praksis, at de skal hjælpe »almindelige« lærere til at få inklusionen til at lykkes? Og så tager vi en runde til i diskussionen om spareøvelse eller ej. Og hvor.

Alt sammen emner, som bloggerne synes, at de selv og redaktionen skal se på. Så klik ind på dit faglige netværk, læs med, og del dine meninger og tips med andre. Der bliver brug for det i det kommende år.

Bliv klogere sammen: 140.000 skal debattere folkeskole