Debat

Balance i arbejdsfordelingen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan foregår arbejdsfordelingen på din skole? Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en måde, så alle føler, at de er blevet hørt og tilgodeset, eller er det den stærkes ret, der er dominerende?

Arbejdsfordelingen foregår uden tvivl på mange forskellige måder, og selv om den eneste rigtige måde ikke eksisterer, tror jeg, der vil være rigtig god inspiration at hente i den model, som går under navnet balancemodellen.

Det er arbejdsmiljøet, der er på dagsordenen, og udfordringen består i at reducere den stressbelastning, der er en realitet for mange lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nøglen til løsning af problemet findes i skoleårets planlægning.

Inden arbejdsfordelingen for alvor begynder om foråret, skal skoleleder, tillidsrepræsentant og sikkerhedsrepræsentant samarbejde om opgaven. De skal i fællesskab og i samarbejde med de enkelte medarbejdere danne sig et overblik over, hvilke arbejdsopgaver den enkelte med fordel vil kunne løse, og samtidig består opgaven i at finde frem til den optimale teamdannelse. Det kræver, at hele paletten er i spil. Den enkeltes personlighed, kompetencer og erfaring set i relation til både fag og klassetrin, til andre opgaver der skal løses på skolen, og ikke mindst i forhold til elevsammensætning i de enkelte klasser.

Det handler altså om at se i øjnene, at der er forskel på, hvilke opgaver den enkelte lærer mest hensigtsmæssigt kan løse, og det handler om at sikre, at der i fordelingen af opgaverne er taget højde for, hvad den enkelte medarbejder kan magte.

Når det er værd at gøre sig tanker om skoleårets planlægning netop nu, så hænger det sammen med den nye arbejdstidsaftale, som forhåbentlig bliver en realitet i mange kommuner ved næste skoleårs start.

Samarbejdet om skoleårets planlægning mellem leder, tillidsrepræsentant og lærere spiller en stor rolle i den nye arbejdstidsaftale. Det fremgår tydeligt af både indledningen og bilaget til arbejdstidsaftalen. Balancemodellen er ikke nævnt i aftalen, men det forhindrer ikke, at man gør sig nogle overvejelser over, hvordan man kan sikre den bedste planlægning med det formål at få en skole, hvor et godt arbejdsmiljø har førsteprioritet. Det er en kendsgerning, at arbejdsmiljøet i folkeskolen er så hårdt, at mange lærere bukker under. Det er vi nødt til at gøre noget ved.

Jeg tror, at vi har en oplagt mulighed for at gøre en forskel, hvis vi sætter ind, når arbejdsopgaverne skal fordeles. Og det har vi muligheden for at gøre helt naturligt en gang om året.

Læs pjecen »Stress i skolen« på www.arbejdsmiljoeweb.dk

»Det er en kendsgerning, at arbejdsmiljøet i folkeskolen er så hårdt, at mange lærere bukker under. Det er vi nødt til at gøre noget ved«