Uskolet

Forældre: Vi er etisk forpligtede til at tage hånd om børn med særlige udfordringer, og det bør ske i andre klasser end min datters

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et flertal af forældre til danske skoleelever mener, at folkeskolen i mangfoldighedens navn har en etisk forpligtelse til at kunne rumme de mange forskelligheder, som et moderne samfund har at byde på. Således skal der - som en forælder pointerer - »naturligvis« være plads til ikke blot alle pigerne og drengene med anden etnisk baggrund end dansk, men også til elever med særlige udfordringer og elever med diagnoser som ADHD og autisme. »De skal da i allerhøjeste grad være velkomne«, siger en mor og fortsætter: »Vores børn og unge skal lære, at mennesker er forskellige, og de har forskellige potentialer og talenter at byde ind med. I sidste ende er det jo alt sammen til fællesskabets bedste«.

Eneste forbehold, som forældrene tager, er, at det sker ovre i parallelklassen, eventuelt på naboskolen.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.