Foto: Lars Holm

110 fædre – og en kvinde

Først var det mødrenes tur, så blev fædrene bedt om at komme til forældreaften. Så mand skulle lige se andre an og finde ud af, hvad det hele gik ud på

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvorfor fik du børn?«

»Jeg var blevet helt vild træt af al den motorsport«.

Jovist. Der var plads til de gammelkendte mandejokes, da Aakjærskolen i Skive inviterede alle elevernes fædre til forældreaften.

Aftenen før havde det været mødrenes tur. Men nu var hvidvin og vindruer skiftet ud med høkerbajere, peanuts og til at begynde med stenansigter. Mand skulle lige se andre an og finde ud af, hvad det hele gik ud på.

110 fædre og en kvinde er til stede, og det er hende, der fører ordet.

»Jeg hedder Randi Lütkendal, er uddannet psykoterapeut og coach og har to børn. Overskriften her i aften har jeg fået af skoleinspektøren. Den hedder 'Mænd, børn, skole, rollemodel - Går mine børn i skole? Kommer det mig ved?', men jeg kommer længere omkring«.

Det gjorde hun.

Hvorfor indkøbsturen i Bilka nærmest opdrager børn til at blive vedholdende tiggere. Hvorfor det ikke er godt nok, at mænd har deres daglige frirum et kvarter på toilettet. Hvorfor børn kan mangle selvværd, selvom de har selvtillid, og hvorfor far trækker sig tilbage, når der skal tages stilling til børneproblemer.

Sådan foregår det i mange hjem

Det sidste fremkalder protester.

»Er det ikke noget, du husker fra gamle dage? Sådan er det ikke hjemme hos os«.

»Det er rart at høre. Man jeg ved, at det foregår sådan i mange hjem«.

Der blev også protesteret i bred almindelighed. En far mente, at hendes mange forslag til, hvad fædre bør gøre, tager for lang tid.

»Der er ikke ligefrem masser af god tid i hjem med børn«.

»Nej, men det tager faktisk længere tid at gå rundt og skælde ud end at finde ud af, hvordan problemer kan løses«.

Adskillelsen af fædre og mødre til forældrearrangementer opfylder en gammel drøm for skoleinspektør Ove Jensen.

»Der plejer at være overvægt af mødre, når vi inviterer til møder på skolen. Folkeskolen er også langt hen ad vejen en pigeskole, og vi har et problem med at matche drengene. Det kan fædrene måske fortælle, hvordan vi skal gøre. Det kan også være, at de efter i aften får lyst til at være mere engagerede omkring deres børns skolegang. I alt fald er det første gang, vi har så mange fædre samlet til et arrangement på skolen«, siger han.

Jeg suger til mig

Det sidste er et åbent spørgsmål, men fem tilfældigt udvalgte deltagere fik alle noget tankevækkende med hjem.

Allan Rasmussen, far til Emma i 0. klasse:

»Forældrerollen er vigtig for mig, fordi jeg er papfar til to børn og selv har Emma. Derfor suger jeg til mig. Der er nok mere ro over det, når det kun er fædrene, der er med. Der er ikke så mange bolde i luften, fordi vi befinder os i samme univers. Derfor er vi heller ikke bange for at åbne munden. Konkret har jeg lært noget om at være ærlig. Kun at rose, når der er grund til det. Sådan noget er jeg en dør til«.

Nikolaj Tymm-Andersen, far til Lasse i 6. klasse og Mikkel i 1. klasse:

»Kan man bare få ét tip til at gøre hverdagen lidt nemmere, så er aftenen godt brugt. Det bedste tip er nok, at der er forskel på selvværd og selvtillid. Det vil jeg være opmærksom på fremover. Jeg vil for eksempel gøre mere ud af at fortælle vores ældste søn, der er lidt kraftig, at jeg godt kan lide ham«.

Henrik Møller Nielsen, far til Ida i 2. klasse og Marie i 5. klasse:

»Det vælter ikke bare ud, når der er mænd i salen, men tingene bliver sagt, og der har været en god dialog. Fra mit arbejde ved jeg, at man ikke bare skal lade folk svømme væk i total ros, men jeg har ikke tænkt på, at det er det samme i forhold til børn. Jeg vil i højere grad give udtryk for at sætte pris på, at pigerne gør et eller andet, frem for at sætte fokus på produktet. Og så vil jeg forsøge at få lidt mere frirum. Det er faktisk rigtigt, at mænd har for lidt plads til sig selv og derfor måske trækker sig lidt tilbage i forhold til børnene«.

Michael Pedersen, far til Karoline i 1. klasse:

»Jeg havde forventet at høre mere om skolen og ikke så meget om hverdagen derhjemme, men det er altid godt at høre, hvordan det foregår andre steder, og få tip til, hvordan man kan takle forskellige situationer. Jeg skal nok til at være mere synlig som far. Det er min kone, der har det meste at skulle have sagt med hensyn til børneopdragelse«.

Aakjærskolens mande- og kvindeaftener er en del af en temauge, hvor hele skolen sætter fokus på, hvordan eleverne fanger den gode tone indbyrdes og i forhold til deres omgivelser.

»Jeg vil for eksempel gøre mere ud af at fortælle vores ældste søn, der er lidt kraftig, at jeg godt kan lide ham« Forælder Nikolaj Tymm-Andersen»Det vælter ikke bare ud, når der er mænd i salen, men tingene bliver sagt, og der har været en god dialog« Forælder Henrik Møller Nielsen»Der plejer at være overvægt af mødre, når vi inviterer til møder på skolen. Folkeskolen er også langt hen ad vejen en pigeskole, og vi har et problem med at matche drengene« Skoleinspektør Ove Jensen