Debat

Mandela kan stadig indgive håb – også for lærere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nelson Mandelas liv er slut og dermed også den hyldest, statslederne bidrog med; men han kan stadig indgive håb og mod for mange, også lærere. Vores professionsidealer kan forløses med Mandela!

Professionshøjskolerne har desværre ikke mange idealer, der skal forløses. Her styres efter vedtagne evidensbaserede tjenesteforskrifter. Det bliver kommende lærere og elever kun mere ensporede af!

Jeg har besøgt Sydafrika i apartheidtiden og oplevede, hvordan styret ville retfærdiggøre sig selv ved at fremstille de sorte borgere som mindre kompetente, dovne og dårligt fungerende i en moderne verden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I Sydafrika hyldede Thorning Mandela for hans mod og egenskaber til at kritisere og forandre styret. Det er trist, at samme egenskaber ikke fremelskes i statslederens egen baghave. Tværtimod synes skræmmende genkendelige mekanismer at udvikles i statens organisationer. Lærere bliver gjort til »underdogs« og udstilles i annoncer som dovne og uvidende i forhold til nationens behov for kompetencer. Påstanden er, at lærere er af en utidssvarende kultur, og vores tilgang til pædagogisk praksis er ude af trit med en moderne stat. Nye love tilsiger, at vi fremover skal anvende godkendte metoder og evidens. Integritet og intuition i den pædagogiske praksis og professionelle didaktiske overvejelser bliver blacklistet.

»Vist har vi hyldet Nelson Mandelas personlighed og gennemslagskraft, men vi skal for statens skyld ikke uddanne små Mandelaer i vores del af verden«, synes magtens tankegang at være.

Erling Dale skriver: »Som lærer underviser man ud fra vedtagne tjenesteforskrifter. Som didaktiker står man i et reflekteret forhold til forskrifterne, blandt andet for at kunne udøve offentlig kritik af dem. Professionalitet i skolen som organisation kræver, at lærerne bliver tilkendt retten til at være didaktikere«. Dale var en respekteret didaktiker - nu er han »banned«.

Mandela skriver: »Education is the most powerful weapon, which you can use to change the world«. Derfor skal børnene undervises af didaktikere. Forsoning med Thorning kalder på Mandelaer.