Debat

LYKKEN

Men hvad er lykken? Baggrunden for mine to essays og en teknisk opdatering.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1

Jeg underviste en lang årrække folkeskolelærere på videreuddannelseskurser i sprog og litteratur, leg, liv og at lære. En morgen, jeg cyklede hen for at undervise, følte jeg så udpræget nødvendigheden af at spørge mig selv: ”Hvad underviser du for? Hvad er det, undervisningen skal åbne disse voksne lærere for, og hvad er det, den skal åbne for med retning mod åbninger i de børn, de underviser?” Og pludselig kom det i mig: Det drejer sig om at give lærerne og de børn, de underviser, mulighed for at være lykkelige. Intet andet.

Og hvad er så lykke?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

To citater, jeg gennem årene havde fremhævet i min læsning, hjalp mig på vej:

Albert Camus: ”Men hvad er lykke, hvis det ikke simpelt hen er harmoni mellem et menneske og det liv, det lever?”

Svend Heinild: ”Et barns sjæleliv kan for så vidt ikke behandles, det kan et voksent menneskes sjæleliv heller ikke, det kan forstås, det kan hjælpes over vanskelige perioder, det kan udvikles under gunstige betingelser.”

Og senere kom så dette til, som jeg fandt hos Maria Montessori:

”Ethvert arbejde, som udføres i overensstemmelse med naturens love og som skaber harmoni mellem levende væsner, føder bevidsthed formet af kærlighed.”

2

Det var ud fra denne baggrund fra dengang, at jeg i år skrev de to essays Lærernes to V’er. Et essay om lockouten 2013 og Lærerlockouten og limpinden. Liv, leg, lyst og læring. Jeg måtte skrive dem, mere end dybt rystet af de løgne og overgreb, jeg oplevede mine tidligere kursister, mine lærerbekendte og samtlige danske lærere blive udsat for, kulminerende med lockouten i april 2013, men på flere niveauer ser jeg det forsætte.

Jeg kan konstatere, at de to essays stadig downloades fra folkesolen.dk. De kan downloades uden beregning.

Dette indlæg skyldes, at de til orientering begge er blevet teknisk opdateret, da enkelte ebogslæsere, tablets og smartphones kunne have problemer med at åbne dem på grund af forsidebilledets størrelse. Det er nu rettet til, så alle læserapparater kan åbne de to ebøger.

Det ene essay som ebog findes her:

http://www.folkeskolen.dk/529472/laererne-new-public-management-lockout

Det andet findes her:

http://www.folkeskolen.dk/532144/laererlockouten-og-limpinden