Folkeskolens leder:

Nye tider?

Skoledebat.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

August måneds medier har i år ikke været fyldt med nedrakningshistorier om skolen og lærerne!

Årsager og motiver kan være vanskelige at afkode. Men en realitet er det i hvert fald i skrivende stund.

Måske er en del af forklaringen, at selv de mest vedholdende politikere er blevet forskrækket over det fortsatte fald i søgningen til læreruddannelsen. Måske skyldes det, at kritikerne efterhånden må erkende, at der i skolekredse diskuteres og udvikles på livet løs.

Eller måske er forklaringen, at ledende erhvervsfolk - og såmænd også danske militære ledere - igen og igen fortæller, at det »menneskemateriale«, de får fra folkeskolen, er fremragende til at tage selvstændige beslutninger og til at arbejde sammen.

Som sagt, vi kender ikke årsagerne. Men det kunne se ud, som om der er nye tider på vej for skoledebatten, for faktisk er der flere tegn - om ikke i sol og måne så dog i medierne - på, at diskussionen om skolen er blevet mere konstruktiv. Og mere af samme slags er på vej:

Fra den 1. september og en uge frem sætter DR2 fokus på skolen med en række programmer om undervisning, læring og pædagogik, og lørdag den 6. september bruger kanalen hele aftenen på et tema om lærernes arbejdsmiljø og udfordringer. Og ikke nok med det: Torsdag i samme uge viser TV 2 det første af otte udsendelser fra Gauerslund Skole ved Vejle, som er tænkt og optaget efter samme koncept som sidste års »Plan B«-udsendelser, hvor et kamerahold fulgte en håndfuld elevers kamp for at blive fagligt bedre i tæt samarbejde med en dygtig lærer og en psykolog og læringsekspert.

I år har tv i 100 dage fulgt ikke en udvalgt lærer og en lille gruppe elever på et internat - men en almindelig skoles almindelige lærere og almindelige elever. Det ualmindelige er blot, at skolens leder har takket ja til tv-kanalens tilbud om at betale efteruddannelse til alle lærere og konsulentbistand.

Folkeskolen besøgte skolen, mens forsøget var i gang, og talte med leder, lærere og elever. Men ligesom andre seere kender vi hverken resultaterne af skolens udviklingsprojekt eller de billeder fra virkeligheden, som tv-holdet har valgt at vise.

Men alene det, at man satser så voldsomt og så længe på at fortælle om skoleforhold, er et positivt tegn. Undervisning - og i endnu højere grad læring - er noget uhyre komplekst. Og det er meget vanskeligt, ja indimellem reelt umuligt, at vise, hvad der kommer ud af undervisningen. De reelle resultater for de lærende elever finder man ofte først lang tid senere - og måske endda kun indirekte! At slå følge med en skoles elever og lærere i 100 dage kan forhåbentlig give anledning til gode, fælles oplevelser og diskussioner i hjemmene, på skoler og professionshøjskoler - og i andre medier - om de vigtige, vanskelige og spændende udfordringer, som lærere og elever bakser med dag ud og dag ind.

-th