Debat

Informationsteknologi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med informations- og kommunikationsteknologi (IKT) ophæves verdens tidszoner med en tempofyldt kontaktmulighed - hvis ellers skolerne retter sig efter Folketingets påbud om at indføre den internationale dimension i undervisningen? I 1996 og 1997 redegør undervisningsministeren for et antal skoleprojekter. Lidt upræcist og et vist skøn anlægges, måske fordi en optælling ikke bidrager til at understøtte fremskridt på området, og det er politisk ubekvemt, når lovgivningen fastslår, at der skal ske aktivitet på området.

Der er vist rigtigt at konstatere, at der er et sindigt tempo på området, og det er der flere grunde til. Selvfølgelig hjælper det, hvis skolelederen engagerer sig i udvikling af den internationale dimension i undervisningen og arbejder for gode faciliteter og Internet-adgang. Er det først på plads, vil eleverne hurtigt finde vej i systemerne, som mange allerede kender fra hjemme-pc'er. Nu er der mulighed for at finde materialer til undervisningen både for lærer og elev. Der er mange Internet-service-udbydere, som læreren kan finde omtalt i forskellige publikationer, og arbejdet med dette er et personligt anliggende, man må gøre sig sine egne erfaringer.

Men hvordan kommer man i gang med samarbejdsprojekter over Internettet? Erfarne brugere og undervisere på Danmarks Lærerhøjskole Kirsten M. Anttila (kma@dlh.dk) og Mogens Eriksen (me@dlh.dk) siger, at det er nødvendigt for den enkelte lærer at få informationer om, hvor man kan finde informationer om samarbejdsprojekter, men også at vide, hvor man kan få hjælp og støtte til at komme i gang. Henvendelse til ovennævnte undervisere kan give besked om eksempelvis 'European Schools Project' (ESP), der omfatter samarbejde mellem skoler og andre undervisningsinstitutioner i mere end 25 lande. På Danmarks Lærerhøjskole kan der også henvises til det såkaldte European Schoolnet. Her kan lærere og elever finde informationer om, hvilke projekter der er i gang med anvendelse af Internet i undervisningen. Sproglærere kan ligeledes hente oplysninger om samarbejdsprojekter, der via Internettet sætter fokus på fremmedsprogsundervisningen og brug af IKT i det daglige arbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På landets amtscentre er der ifølge undervisningskonsulent Erik Houlind, Herning (http://resourcenet.auherning.dk/) en international koordinator, der har som en del af sin funktion at støtte og vejlede skoler/lærere, hvis disse ønsker at engagere sig i internationale aktiviteter. I Ringkøbing Amt har man deltaget i mange EU-programmer, og med den skabte tradition er der også afsat ressourcer til at hjælpe skoler i området, men sådan er det ikke i alle amter, og det er lidt ærgerligt, at hjælpen ikke er til stede, da det er besværligt at finde rundt i den bureaukratiske tilskudsjungle. I amtscentrene skulle man altså have koordinatorer, der arbejder sammen i et netværk på landsplan, og tilmed er Informationscenter for studie- og udviklingsrejser (www.icu.dk) tilknyttet dette netværkssamarbejde.

Folkeskoleloven er meget bestemt, når det gælder integrationen af IKT i undervisningen. Starten har været lidt beskeden for de fleste af os, men begyndelsen skal i hvert fald ikke strande på manglende praktiske oplysninger, for der findes hjælp til eventuelle spørgsmål af både teknisk, organisatorisk og pædagogisk art.

Torben Thomsen

Aars

emkt@post.tele.dk