Debat

Kæmp for kravene

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hvis medlemmerne stemmer nej - hvad skal konflikttemaet så være?' spørger hovedstyrelses- og 'menige' medlemmer i debatten om overenskomstaftalen. Underforstået at en konflikt vil blive en forvirret aktion dømt til at tabe. Det er klart, at hvis en strejke er uden retning og opbakning blandt medlemmerne, er den svag. Men hvem er ansvarlig for sammenholdet og dermed en chance for sejr? Det må vel være vores fagforenings ledelse?

Og hvis hovedstyrelsen er i tvivl om, hvilke krav lærerne vil bakke op, så har den glemt at høre efter. Kravene lød entydigt fra medlemsmøderne på skolerne, at der ikke måtte pilles ved F-faktoren, og at man ikke ønskede 'ny løn'. I vores lokale kreds sagde man fra samtlige skoler, at man var parat til konflikt på spørgsmålet om forberedelsestiden.

I slutfasen af forhandlingerne var der ikke en uoverstigelig stor afstand mellem Kommunernes Landsforening (KL) og os. Men de krav, som KL ikke ville opfylde, var rimelige, og vi har oplevet, at lærernes krav om kvalitet i skolen har mødt forståelse og sympati i offentligheden. En samlet organisation bag kravet om kvalitet i undervisningen og solidarisk løndannelse ville stå stærkt i en konflikt. Desuden ville et sammenbrud og dermed konflikt også være KL's ansvar.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det resultat, som hovedstyrelsen nu anbefaler, køber medlemmerne ikke. Vi kalder det ikke en sejr, at vi ventede tæsk og slap med en lussing. Hovedstyrelsen har bragt sig ud af trit med medlemmerne og dermed svigtet sammenholdet i organisationen. Medlemmernes krav er overladt til en uvis skæbne, hvis ikke tillidsfolk og medlemmer på andre niveauer i organisationen formulerer konflikttema og organiserer en eventuel konflikt. Mange er heldigvis parate, og der er inspiration nok at få.

For eksempel siger de studerende 'Nu er det nok'. De støttes af mange fagforeninger (blot ikke Danmarks Lærerforening. - Pinligt.) 'Nu er det nok'-bevægelsen har vist aktivitet og sat fokus på de studerendes dårlige arbejdsforhold. Måske er det dem, vi skal lære af?

Kom med flere forslag - banen er jo åben.

Dorte Lange

medlem af kredsstyrelsen

kreds 24