Debat

En fløjtende fis

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal vi ellers tro vores egen kampagne med streamere og reklamer, så kræver kvalitetsundervisning forberedelsestid. Det var et vigtigt - for ikke at sige det vigtigste - mål for os i forbindelse med denne overenskomst at værne om forberedelsestiden.

Omvendt var det et mål for arbejdsgiverne at få presset mere undervisning ud af os til den samme eller mindre forberedelsestid. 100.000 flere børn står og banker på skoledøren, og hverken de statslige eller kommunale arbejdsgivere har tilsyneladende gjort budgetmæssige forberedelser til det.

Så vidt jeg kan se, er forberedelsestiden ikke blevet værnet i det indgåede forlig. En gennemsnitslærer på min skole med de pauser, vi har, og med 22 lektioner vil med den ny aftale (400 betroede timer, 168 timer til pauser og 40 timer til fælles forberedelse) miste 122 timer årligt af sin hidtidige forberedelsestid. Selv hvis samtlige timer i 125-timers puljen anvendes til fælles forberedelse, vil der være underskud på forberedelsestiden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg tror ikke en fløjtende fis på, at vi ved lokale forhandlinger kan hente den mistede forberedelsestid hjem. Tværtimod oplever vi for eksempel, at vi bliver trængt på akkorderne til tillidsmandsarbejde.

Det havde været klogere af hovedstyrelsesflertallet at tage en konflikt på forberedelsestemaet, som vi havde lagt op til, i stedet for selv at foreslå en forringelse mod at få ny løn, som vi heller ikke vil have. Jeg er bekymret for de fremtidige aflønningsformer, hvor der nu er åbnet større mulighed for løntillæg, som tildeles ud fra subjektive vurderinger. Eksempelvis vil der fremover - hvis forliget vedtages - kunne tildeles kvalifikationsløn for 'særlig faglig eller pædagogisk viden' - hvem vil ikke kunne påberåbe sig det?

Det indgåede forlig fortjener at blive stemt ned, for det sikrer ikke forberedelsestiden.

Carsten Larsen

tillidsrepræsentant

Fanefjordskolen, Møn

Svar

Jeg har på intet tidspunkt lagt skjul på, at F-, Ø- og U-tid ikke var hellige begreber, hvis de kunne erstattes af en arbejdstidsaftale, der fremmer den ønskede pædagogiske udvikling.

Vores kampagnes overordnede og vigtigste budskab var, at tid og kvalitet hænger sammen. Og i den forbindelse vil jeg godt tillade mig at citere fra et afsnit i den resolution, som kongressen enstemmigt vedtog. Her står der: 'Danmarks Lærerforening er indstillet på at medvirke til ændringer i arbejdstidsaftalerne i det omfang, de fremmer den ønskede pædagogiske udvikling. Et højt fagligt niveau sikres, når lærerne både har tid til forberedelse og efterbehandling af undervisningen, samt til arbejde i team'. Det mener jeg, denne aftale lever op til, og det er en af grundene til, at jeg anbefaler et ja.

Jeg mener til gengæld ikke, at det ville have været klogere at tage en konflikt på forberedelsestemaet (jævnfør mit svar til Bent Hansen, og hvad dit regnestykke angår, henviser jeg til mit svar til Jørn Olesen). Til gengæld behøver du ikke at være bekymret for de fremtidige aflønningsformer. Vores model for ny løn er renset for enhver form for subjektiv belønningsmekanisme.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF