Anmeldelse Matematik
0   449

Vægtig sag

Bogen kommer hele vejen rundt i det matematikdidaktiske spektrum og er spændende såvel som nyttig læsning for mange andre end fagnørder.

Fakta


Titel
Håndbog om matematik i grundskolen

ISBN
9788777067617

Pris
468

Sider
471

Forlag
Dansk Psykologisk Forlag

Glem alt om, at ”håndbog” måske signalerer en lille handy størrelse, som uden videre kan tages med i tasken – og hvorfra der i en snæver vending vil kunne hentes en opgave eller måske et lille undervisningsforløb. Se dernæst bort fra enhver undren over, at en så fagspecifik bog udgives på Dansk Psykologisk Forlag. Og spark så til din fagudvalgsformand og få ham/hende til at investere fagkontoens måske beskedne midler i denne - i flere betydninger - vægtige sag.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg kan nemlig ikke erindre, at der tidligere i én og samme udgivelse er blevet samlet en sådan mængde af relevante og (forsknings)aktuelle artikler, der under hovedoverskrifterne: "Læring", "Undervisning", "Vejledning og rådgivning", "Elever med særlige behov" og "Læring og it" kommer rundt om snart sagt alle aspekter af matematikdidaktikken.

Mange artiklers forfattere vil allerede være den interesserede læser bekendt, eksempelvis fra kursusvirksomhed eller fra tidligere publikationer. Med ganske få norske og svenske undtagelser er hele herligheden desuden skrevet af danske fagfolk – en frisk brise i den standende diskussion om, hvem (i alverden) vi kan/bør sammenligne os med. Det må dog være danske forskere, didaktikere og lærere, der har de bedste forudsætninger for at udtale sig om, hvad der virker i lige netop det danske skolesystem.

Håndbogen henvender sig angiveligt til studerende, pædagoger, lærere, diplomstuderende og vejledere. Og der skulle da også være mere end nok at komme efter for alle de nævntes vedkommende. Mange kapitler kan således gå an som decideret spændende lystlæsning, uden at man af den grund behøver at føle sig specielt nørdet. Allerbedst i en grundskolesammenhæng ville det dog være, hvis (udvalgte dele af) bogens indhold kunne udgøre det solide afsæt for fagudvalgets bestræbelser på at optimere alle elevers udbytte af matematikundervisningen, ikke mindst set i lyset af ”Fælles Mål 2009”s kompetencetænkning. Her handler det om at have eller få tildelt resurser til den grundige forberedelse og efterbehandling, hvis kvalitet og udvikling skal sikres. Der skal ikke nødvendigvis flere undervisningstimer til …    


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.316 andre er allerede tilmeldt