Forskning

Folkeskole, folkehøjskole, folkekirke, folketing, folkebibliotek. Folk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I historie og andre fag underviser lærere i, hvad folket, landet og demokratiet egentlig er for størrelser. I de kommende år bliver den opgave endnu vigtigere, mener professor Ove Korsgaard (DPU), Aarhus Universitet. Lærerne skal nemlig til at fortælle en ny historie om det danske folk.

»Selv om Danmark nu er et multietnisk og multikulturelt samfund, skal vi fortsat fortælle det danske folks historie. Men den historie kan kun fortælles sandfærdigt, hvis den flettes sammen med fortællinger om Europas historie og hele verdens historie«, siger Ove Korsgaard, der just har udgivet bogen »Folk«, som redegør for begrebets historie.

»Uddannelsessystemet skal være med til at udvikle de medborgerkompetencer, som er nødvendige for, at demokratiet kan være både funktionsdygtigt og forskelstolerant. En af fremtidens helt store udfordringer bliver at svare på, hvordan forholdet mellem det etnisk-kulturelle folkefællesskab og det politiske medborgerskab håndteres«, tilføjer han.

Hans bog er udkommet på Aarhus Universitetsforlag i serien »Tænkepauser«, som er forskningsformidling i kort, letlæselig form.

Læs om serien på da.unipress.dk/bogserier/
taenkepauser/