Anmeldelse

Pædagogiske værdier og religion

Pædagogiske værdier og religion

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er en af flere i en serie, der alle knytter sig til temaer omkring pædagogiske værdier og "noget". Det kan være fint med serier, der deler tematik, men her laves der en fodfejl allerede i bogens indledning, hvor der om værdibegrebet skrives: "Vi har imidlertid forbudt os selv for megen krudt på 'meta-diskussioner' af selve begrebet 'værdi' og spørgsmål af typen 'hvad er en værdi?' [...] Indledningen til 'Pædagogiske værdier og politik' giver en generel introduktion til værdibegrebet, hvorfor det ikke er nødvendigt at bruge mere plads på den diskussion her". Det er da alvorligt synd for den læser, der netop sidder med denne bog og gerne ville kunne læse sig ind på begrebet værdier!

Fakta:

Titel: Pædagogiske værdier og religion

Pris: 198 kroner

Sider: 156 sider

Type: Bog

Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

Bogens omslag signalerer, at der her er tale om en alvorlig, svær og måske endda tung artikelsamling, og omslaget passer til indholdet. Læseren skal virkelig være motiveret for at komme igennem flere af artiklerne.

Den mest interessante artikel for denne anmelder var "Solen i Jean-Jacques Rousseaus tænkning". Den kan læses med udbytte af mange lærerstuderende. Også artiklerne om begreberne ydmyghed og frihed kan måske finde vej til enkelte lærerstuderende i forbindelse med for eksempel bacheloropgaven. Ellers formodes det, at den primære læsergruppe findes på universiteterne.

Det virker overraskende, at det er muligt at bruge begrebet religion i titlen. Det signalerer, at bogen handler om flere forskellige religioner, men det gør den ikke. Den handler kun om kristendom, og det er en smule skuffende.