Mange lederinitiativer

Hovedstyrelsen sætter gang i en række projekter sammen med Lederforeningen i DLF

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdet i Lederforeningen, DLF kan nu for alvor ses, og sammen med hovedstyrelsen opruster man kraftigt. ('Lederforeningen, DLF' er det nye navn for Lederlandskredsen. Redaktionen.)

På hovedstyrelsens korte møde i sidste uge besluttede man at sætte gang i hele fire nye lederprojekter:

- Værdibaseret ledelse i folkeskolen,

- Skolelederens rolle i skoleudvikling,

- Pilotprojekt om ledersupervision i folkeskolen,

- Udvikling af inspirationsmateriale til lederevaluering.

De fire projekter er forberedt i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening, skoleleder Jens Kjær, hovedstyrelsen og Lederforeningens for- og næstformænd, Jens Færk og Mogens Opstrup, fortalte pædagogisk udvalgs formand, Jørgen Stampe.

Projektet om værdibaseret ledelse udvikles sammen med ledere og lærere på to konkrete skoler og en ekstern konsulent. Formålet er at få begrebet beskrevet ud fra det konkrete arbejde i folkeskolens hverdag, hvorefter erfaringerne skrives sammen, så andre ledere kan få gavn af dem.

Der er udgivet en del teoretiske materialer om ledelse og skoleudvikling, men DLF's og Lederforeningens projekt vil gå tæt på praksis ved at lade fem-seks ledere fortælle om deres egne konkrete erfaringer. De skal for eksempel beskrive, hvilke barrierer de er stødt på undervejs, og hvordan de arbejder med at overvinde dem. Materialet forventes færdigt til efteråret.

Det tredje projekt handler om ledelse og supervision, og det skal løbe helt frem til marts næste år. Indtil nu har man mest beskrevet erfaringer med systematisk lærersupervision og kollegasupervision, hvor lærere hjælper hinanden indbyrdes - for eksempel med at udvikle deres undervisning eller med at håndtere vanskelige situationer med elever eller forældre. Det er derimod ikke så almindeligt, at ledere bruger supervision til at udvikle deres personlige kompetencer i forhold til, hvordan de forvalter deres arbejde som ledere. Sammen med 12-14 skoleledere fra to kommuner sætter Lederforeningen, DLF og en ekstern konsulent derfor fokus på supervision som redskab til lederudvikling og ledelse i folkeskolen.

Endelig skal der udarbejdes et materiale om lederevaluering. Også dette materiale skal være praksisrettet, og det skal udvikles og afprøves sammen med ledere fra en række skoler. I dag findes kun generelle materialer fra Kommunernes Landsforening og Finansministeriet, som først og fremmest bygger på en økonomisk tankegang om resultatvurdering, som ikke kan anvendes i skolen. Tanken er at udvikle et konkret materiale, som målrettes direkte til folkeskolens ledere.

Hovedstyrelsen besluttede at gennemføre en række endagskurser, hvor skoleledere og tillidsrepræsentanter sammen skal arbejde med de krav og forventninger, de blandt andet møder, når 'Folkeskolen år 2000' skal evalueres. Kurserne gennemføres i løbet af foråret.

Der blev også affyret startskud til et projekt om udvikling af samarbejdsformer mellem forældre og skole, og man bevilgede penge til et projekt om de overordnede mål for indskoling.

-th