Debat

Testopgaver er udarbejdet af fagpersoner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ib Trankjær skriver i sit debatindlæg i Folkeskolen nummer 6 blandt andet, at testopgaverne i de digitale test er fortrolige og ikke bliver offentliggjort. I Skolestyrelsen vil vi gerne bidrage med følgende oplysninger omkring produktion og kvalitetssikring af opgaverne:

Det er sandt, at testopgaverne er fortrolige med henblik på at kunne genbruges. Hvert år udskiftes dog fem procent af opgaverne.

Det er en meget bekostelig affære at udvikle en opgavebank med så mange opgaver, som der kræves til et adaptivt testsystem. Testen tilpasser sig løbende elevens niveau og tildeler eleverne den næste opgave, i forhold til hvordan de har besvaret de tidligere opgaver. Det kræver en stor mængde opgaver.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hver opgave er udarbejdet af fagpersoner og kvalitetssikret af forskere og faglige eksperter. Samtlige opgaver bliver afprøvet af 700 elever på flere klassetrin, og analyseres efterfølgende i en såkaldt Rasch-analyse, som fastsætter sværhedsgraden af opgaverne og frasorterer opgaver, som ikke tester det, de skal.

Hvis testopgaverne ikke var fortrolige, skulle der afsættes astronomiske beløb til at udvikle nye opgaver hele tiden.

Skolestyrelsen godkender samtlige testopgaver, og Skolestyrelsens faglige rådgivere følger opgaveudviklingen hos leverandøren tæt og kvalitetssikrer opgaverne undervejs.

Læreren har adgang til de opgaver, som den enkelte elev har besvaret i testen - dette giver læreren mulighed for at dykke ned i testresultatet, hvis man har behov for mere detaljerede oplysninger til den fremadrettede planlægning af undervisningen.