Debat
0   127

Test suppleres med andre værktøjer

Dorte Lange fastholder i Folkeskolen nummer 6, at de nationale test ikke er et pædagogisk redskab.

Skolestyrelsen er af den opfattelse, at de nationale test kan blive et godt pædagogisk redskab, og man gør en del for at sikre, at lærernes behov medtænkes. Man har blandt andet nedsat brugerpaneler, der kan komme med ønsker til de rapporter, lærerne får.

Artiklen fortsætter under banneret

Dorte Lange problematiserer også, at de nationale test falder på samme tidspunkt hvert år.

Tidspunktet for de obligatoriske test er fastsat, så de giver læreren mulighed for at holde elevernes udbytte op mod de mål, der har været for undervisningen. Når testsystemet er i drift, skal testene afvikles inden for perioden fra 1. februar til udgangen af april. Der kan suppleres med frivillige test, som kan ligge på andre tidspunkter.

Testresultaterne må ifølge loven ikke bruges til rangordning af elever, klasser, skoler eller kommuner.

Læreren kan se de opgaver, de enkelte elever har besvaret, men selve opgaverne må ikke videregives. Det skyldes hensynet til, at opgaverne skal kunne genbruges.

Testene viser ikke årsagen til et fagligt svagt resultat. Her må læreren supplere med andre værktøjer: Evalueringssamtaler, logbog og så videre. Skolestyrelsen har således samlet en række evalueringsværktøjer med tilhørende vejledninger på portalen www.evaluering.uvm.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ