Skolerne planlægger endnu færre timer

Antallet af planlagt timer på skolerne er faldet. Ministeren er bekymret og vil have Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen til at se på skoler, der har for få timer. Det hjælper ikke at hive fat i skolerne, når årsagen er besparelser, siger lærernes formand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De planlagte undervisningstimer opgøres over en treårig periode. Fra sidste periode til den nuværende er det samlede undervisningstimetal faldet fra 7.637 til 7.533. Det bekymrer undervisningsminister Christine Antorini.

"Undervisningstimetallet er afgørende for børns læring. Jo flere timer, jo bedre resultater. Derfor ærgrer det mig, at antallet går den forkerte vej. Regeringen ønsker en fagligt stærk folkeskole for alle - og det får vi ikke med et nedadgående timetal", siger Christine Antorini.

DLF: Årsagen er besparelser

Tallet er ikke nede på minimumstimegrænsen, men enkelte skoler planlægger for få timer, og dem vil ministeren nu få Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen til at se på.

Men for lærernes formand Anders Bondo giver det ingen mening at gå den vej. Det handler om at sikre de nødvendige resurser til at skabe en god skole.

"Det er endnu en af de meget markante konsekvenser af, at folkeskolen i dag har 2,5 milliarder mindre, end vi havde i 2009. Man tror, at man bare kan gennemføre sådan en besparelse uden, at det har konsekvenser. Det er mig ganske, ganske ubegribeligt, at det er gået så stille af, at man har reduceret midlerne så dramatisk til folkeskolen, uden at nogen politikere har gjort sig tanker om, hvad det betyder for elevernes undervisning", siger han til folkeskolen.dk.

Anders Bondo peger på, at kommunerne og regeringen netop har lavet en ny meget stram økonomiaftale, hvor kommunerne får endnu færre penge.

"Man kan hive fat i skolerne og kommunerne alt det man vil. Men hvis man bliver ved med at have som vigtigste mål at spare penge i stedet for at sikre, at den kommende generation får de bedste forudsætninger for at fortsætte efter os andre, så hjælper det ikke noget. Det er helt ufatteligt".