Rejs med dit fag

Ud i verden. En læreruddannelse og en god portion undervisningserfaring kan give adgang til et internationalt undervisningsmiljø, men du skal være åben over for anderledes skoletanker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En læreruddannelse og en god portion undervisningserfaring kan give adgang til et internationalt undervisningsmiljø, men forudsætningen er, at du har de rigtige kvalifikationer, og at du er åben over for andre måde at drive skole på.

»Mange danske lærere i udlandet underviser på Europaskoler, der har et mere autoritært og mere centralstyret undervisningsmiljø, end vi kender det i Danmark. Det skal man være parat til at indordne sig under«, siger Henrik Tauber.

Han er chefkonsulent i Undervisningsministeriet og har de internationale skoler som sit arbejdsområde.

»Ud fra de spørgsmål, vi får fra lærere, der ønsker international ansættelse, kan vi se, at de drager paralleller til den danske skoleverden. Efter at have været ansat et stykke tid, finder de fleste dog ud af at tage udgangspunkt i den virkelighed, som de underviser i«, siger chefkonsulenten.

Uddannelse af høj kvalitet

Den første Europaskole blev oprettet i 1953. Formålet er at sikre, at børn af forældre, der er ansat ved EU-institutionerne, kan modtage en uddannelse af høj kvalitet, og at de kan blive undervist på deres modersmål. Danmark er ligesom de andre EU-lande forpligtet til at stille lærere til rådighed, hvis skolerne har et vist antal danske elever.

Der er Europaskoler i syv lande og der går samlet 20.000 elever på de i alt 14 skoler. Seks af skolerne befinder sig i Bruxelles og Luxemborg.

I alt er der på skolerne ansat 35 danske lærere eller skoleledere. De befinder sig på ni skoler i England, Tyskland, Belgien, Luxemborg og Italien. Der er dog kun folkeskolelærere tilknyttet skoler i Bruxelles, Luxemborg, Colham og München.

»Forudsætningen for at komme i betragtning til et job er, at man har fire, fem års undervisningserfaring, og at man enten kan passe ind i underskolen op til 5. klasse eller i overskolen fra 6. til 13. klasse. Man skal også have en betydelig faglig bredde«, siger Henrik Tauber.

Jobbene slås normalt op en gang om året i Folkeskolen, og der er hver gang mange ansøgere.

Som regel er en lærer ansat på Europaskoler i tre perioder, der i alt varer ni år. Det vil sige, at man skal være parat til for alvor at rykke teltpælene op fra den danske muld.

Job i Sydslesvig og på Island

Det samme skal man, hvis man bliver ansat som lærer på en af de 47 skoler syd for den dansk-tyske grænse. De hører under Dansk Skoleforening for Sydslesvig og der går i alt 5612 elever på dem.

Bliver du derimod tilknyttet det undervisningsprojekt, som den danske og den islandske stat har i fællesskab skal du være parat til at rejse Island tynd.

De to lærere under projektet bliver ansat i et år, og skal køre rundt til kommuner og skoledistrikter, hvor de skal være med til at styrke danskundervisningen.

De danske rejselærere på Island skal have dansk og et fremmedsprog som linjefag. De skal have undervisningserfaring med dansk fra 5. klasse og opefter og være fortrolig med moderne fremmedsprogspædagogik.