Debat

Cirius har ikke skiftet opgaver

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tove Heidemann udtrykker i »Bagsmækken« i Folkeskolen nummer 1 frygt for, at det internationale arbejde på professionshøjskolerne skal blive nedprioriteret, fordi ansvaret for Cirius er flyttet fra Undervisningsministeriet til Videnskabsministeriet.

Den frygt er ubegrundet. Men lad mig først rette en misforståelse: Formålet med at markedsføre Danmark som uddannelsesland er ikke at skabe en pengemaskine ved at tiltrække selvbetalende udenlandske studerende i stort tal.

Faktisk betaler den store del af de udenlandske studerende, som kommer fra andre EU-lande, slet ikke for at læse i Danmark. En del af dem bliver erfaringsmæssigt her og er dermed med til at afhjælpe managlen på højtuddannet arbejdskraft.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det primære formål med markedsføringsindsatsen er at styrke internationaliseringen af de danske uddannelser. Ikke mindst ved at tiltrække dygtige udenlandske studerende, som er med til at højne niveauet og skabe en mere international atmosfære på uddannelsesinstitutionerne.

Samtidig vil jeg gerne fastslå, at Cirius' nye tilhørsforhold ikke betyder, at den indsats, Cirius yder på Undervisningsministeriets områder, skal nedprioriteres.

Hovedparten af Cirius' arbejde kan i øvrigt slet ikke nedprioriteres til fordel for andre indsatsområder. En stor del af arbejdet er finansieret af målrettede midler fra EU. De er eksempelvis beregnet for Leonardo, der støtter internationalisering af erhvervsuddannelserne, og Comenius, som er rettet mod grundskolen og gymnasiet.

Som Tove Heidemann selv gør opmærksom på, er kvalitet i en del af uddannelsessystemet afhængig af kvalitet i andre dele af samme system. Man får ikke bedre uddannelser i en del af systemet ved at nedprioritere eller forsømme andre. Indsatsen for internationalisering er ikke kun en indsats for universiteterne, den er rettet mod hele uddannelsessektoren. Målet fremgår tydeligt af regeringens globaliseringsstrategi fra 2006, Fremgang, fornyelse og tryghed.

Derfor: Som en del af Undervisningsministeriet løste Cirius opgaver på begge ministeriers områder. Det vil styrelsen fortsat gøre med samme seriøsitet, nu som en del af Videnskabsministeriet.