I USA er læreruddannelsen nu overvejende resultatbaseret på baggrund af standardiserede test, siger den amerikanske professor Ken Zeichner

Lærerne kan ikke leve med ensretning

Neoliberale ideer er ved at ødelægge skolen og læreruddannelsen gennem underfinansiering og overregulering, mener amerikansk professor

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stærke kræfter er i gang med at underminere lærerens rolle som professionel underviser. Beslutningen om, hvilke emner der skal undervises i, og hvordan det skal ske, tages i stigende grad af andre end lærerne selv. Lærernes handlefrihed, selvbestemmelse og integritet bliver langsomt, men sikkert eroderet som jorden under en fældet skov.

Der er i høj grad brug for regelsanering og afbureaukratisering.

Det mener professor Ken Zeichner, der er ansvarlig for læreruddannelsen med 40.000 studerende i staten Wisconsin i USA.

»Der skæres i resurserne til offentlige skoler for at give private skoler mulighed for at komme ind og tjene penge. Det neoliberale argument er, at markedskræfterne skaber den højeste kvalitet. I USA er mange institutioner begyndt at tjene penge på læreruddannelsen, og regeringen promoverer alternativerne. Vores tidligere undervisningsminister Rod Paige sagde, at læreruddannelsen skulle gøres valgfri. Med andre ord at folk skal have lov til at gå ind og undervise direkte fra gaden uden nogen form for uddannelse. Alternative læreruddannelser er ikke i sig selv dårlige, men de er forbundet med en teknikgørelse af lærerrollen«, siger Ken Zeichner.

»I USA er der skabt en testkultur, og man rangordner skoler efter deres resultater. Ideen er, at folk skal kunne vælge den bedste institution i markedets frie konkurrence. Resultatet er, at der udvikles manualer til lærerarbejdet, som er tilpasset testene, og som lærerne derefter følger. Efter min mening er det den helt forkerte vej at gå«.

»Det driver lærerne væk fra faget, for mange kan ikke leve med den ensretning. De ser sig selv som professionelle og vil udøve deres egen dømmekraft, i forhold til hvad de vurderer er bedst for eleverne. I USA er læreruddannelsen nu overvejende resultatbaseret på baggrund af standardiserede test. De fleste undervisere på læreruddannelser, jeg snakker med, føler et stort modsætningsforhold mellem, hvad de ved, de bør gøre for de studerende, og hvad de i stigende omfang bliver presset til at gøre«, siger Ken Zeichner.

For eksempel forbereder mange amerikanske læreruddannelser i dag de studerende til at undervise i et samfund, der er præget af immigranter, forskellige sprog og kulturer. Men de bliver nu beordret til at undervise i en såkaldt almen amerikansk viden og droppe multikulturel undervisning.

Lærerne udråbt til skurke

»I USA er vi kommet i en situation, hvor lærerne udråbes til skurke. Vi bliver bebrejdet for alle de problemer, der er i folkeskolen. Der bliver ikke fortalt andre historier i medierne end dem fra de højreorienterede tænketanke: At der skal strammes op, at man ikke kan stole på læreruddannelsen. I stedet for at investere i offentlig undervisning og forbedre lønningerne og arbejdsbetingelserne for lærerne fjerner de barriererne for markedskræfterne. I stedet for at øge støtte til underfinansierede, overregulerede skoler indfører de minimumsstandarder, hvor man scorer højt i testen ved at følge en manual for undervisning«.

Vibe Halbirk