Debat

KL skyder på lærerne, men kan KL selv løfte opgaven?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis der er nogen, der har fortjent store julegaver i år, må det være lærerne i folkeskolen, som yder en fantastisk indsats hver eneste dag. Juleønsket kunne være, at lærernes arbejdsgivere i KL stiller de nødvendige redskaber til rådighed, så lærerne kan undervise godt. Et andet ønske kunne være, at KL siger undskyld til lærerne for den helt urimelige pressehetz i begyndelsen af julemåneden. I en regulær kampagne påstod KL på baggrund af tvivlsomme undersøgelser, at lærerne ikke underviser nok. Alle, der kender en lærer, ved, at det så absolut er et fuldtidsjob at være lærer, men måske er kampagnen i virkeligheden et forsøg på at fjerne fokus fra KL's evne til at løfte sit ansvar for folkeskolen?

Der er nedlagt 4.000 lærerstillinger gennem de sidste tre år. Inden da var resursen per elev i almenundervisningen fra 2002 til 2009 faldet med seks procent svarende til 3.300 kroner per elev, og nu forudser kommunerne, at der næste år skal spares endnu en halv milliard på folkeskolen. Brug af it i undervisningen saboteres dagligt af, at udstyret ikke virker. KL's svar er, at det kommer til at virke i 2015. Det er alt for sent! I alt for mange kommuner bliver lærere bedt om at klare opgaven med inklusion, uden at kommunen sørger for den nødvendige opkvalificering og støtte. Er der kollegaer med særlig viden på skolen, som kan hjælpe med undervisningen af elever med specielle behov? KL burde interessere sig mere for, hvordan lærere kommer til at undervise godt, end have et ensidigt fokus på, at lærere skal undervise mere. Hvis der er en høj procentdel af den samlede arbejdstid for lærerne i en kommune, som bruges på undervisning, så er KL glad, men jo højere den procent er, jo mindre tid er der afsat i kommunen til, at lærere for eksempel kan vejlede kolleger i forhold til at inkludere elever med særlige behov i den almindelige undervisning.

Den sammenhæng burde være let at forstå - selv for journalister. Desværre er KL's kampagne om »mere undervisning« indtil videre blevet hjulpet på vej af et helt ukritisk korps af journalister.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Et tredje juleønske er, at journalister finder deres professionelle stolthed frem og undersøger fakta. Sammenligningen af antal elever per lærer i Europa, som var grund til en af hetz-historierne, har nu vist sig at være forkert. I Danmark har vi ikke færre elever per lærer end i resten af Europa. I Politiken søndag den 11. december skrev en ung mand, at han aldrig var blevet udfordret i skolen. Journalister holdt omgående mikrofonen hen til Niels Egelund, som kaldte folkeskolen »kærlig, men slap«. Journalisterne havde bare glemt at tjekke, at den omtalte skoletid foregik på en privatskole.