Forskning
0   268

Folkeskolens 
udfordringer

Kun 80 procent af en årgang gennemfører en ungdomsuddannelse. Det er for lidt, mener Folketinget. Procenten skal op på 95. Professor Niels Egelund har fået 53 millioner kroner over fem år til at finde ud af hvordan. Han giver et foreløbigt bud i en ny bog, hvor han peger på fire faktorer: Der skal mere målrettet læring ind i børnehaven. Drengene, især de tosprogede, skal have særlig hjælp. Det er bedre at bruge penge på store klasser, der får mange lektioner, end på små klasser, der får få lektioner. Lærernes kompetencer skal forbedres. Overgangene mellem folkeskole og ungdomsuddannelser skal forbedres.

Artiklen fortsætter under banneret

Så skulle den være hjemme.

(Niels Egelund: Folkeskolens udfordringer, Aarhus Universitetsforlag)

Læs også stort portræt af Niels Egelund i næste nummer af Folkeskolen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ