Debat

Test er et værktøj for lærere, elever og forældre

Bedømmelser i tal er noget, forældre elsker. Og de lægger med garanti mere i dem, end de kan bære, hvis skolen og læreren ikke yder en helt særlig indsats i formidlingen, mener Peter Norrild

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad betyder det, når vi siger test? Der er rigtig mange test. Hvordan er du til jobbet? Hvilken type er du? Hvilket parti støtter du? Fælles er, at test viser et her og nu-billede.

Men test er en lille - læs igen: en lille - del af den evaluering, der skal ske i folkeskolen. Det er et redskab til at finde ud af indsatsområder, og det er en mulighed for at komme af med synsninger.

Test gør det synligt, at der er sket en indlæring, det giver forældrene et indblik i, om eleven er på rette spor, og det gør dem trygge, ved at lærerne tager elevens læring og udvikling alvorligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hver gang der sker en indførelse af noget nyt fra centralt hold, er det jo ikke for at genere alle dem, der gør tingene i forvejen, men for at få dem, der ikke gør det, til at gøre det.

Rigtig mange lærere bruger og har længe brugt test i skolen som et pædagogisk redskab. Men der er altså stadig nogle lærere, der ikke gør det. Derfor det centrale udspil.

Skolebestyrelserne har indtil nu ikke haft konkrete vurderinger, som kunne give et billede af, hvordan undervisningen på skolen var. Der har kun været subjektive vurderinger og rygter. Nu ligger der et redskab, som giver en mulighed for skolebestyrelsen for at kigge overordnet på, hvor kvalitetsudviklingen skal ske. Hvordan skal midler til efteruddannelse og materialer fordeles? Er der noget, der skal omfordeles?

Det er rigtig vigtigt, at testene ikke kommer til at styre undervisningen, men det har jeg fuld tillid til ikke sker.

I Skole og Samfund ser vi testene som værktøj for lærere, elever og forældre. Vi støtter, at de er anonyme for offentligheden, men de skal bruges af skolebestyrelsen til at kvalitetsudvikle skolen. Og vi mener også, at de giver lærerne et redskab til at vælge, hvor det er rigtigt at sætte ind.

Peter Norrild:

De fleste af de værktøjer, som den gode lærer anvender i evalueringen, vil være kvalitative og karakteriseret ved at levere god dokumentation, som kan anvendes i skole-hjem-samarbejdet.

Skolebestyrelsen bør sikre sig, at skolen har en handleplan for, hvordan evalueringskulturen og dens mange elementer styrkes og følges op. Det sikrer mod en »overeksponering« af testene og mod, at de ikke bliver styrende for undervisningen. |

»Rigtig mange lærere bruger og har længe brugt test i skolen som et pædagogisk redskab. Men der er altså stadig nogle lærere, der ikke gør det. Derfor det centrale udspil«