Debat
0   167

Begrebsafklaring om lektier

I Folkeskolen nummer 27 diskuterer vi lektier, og nu også på tv. Der er holdninger for og imod, og man aner en konflikt i horisonten. Sidst var det elevplaner, men nu altså lektier.

Problemet er selvfølgelig, at lektier kan være flere ting:

Artiklen fortsætter under banneret

- Efter skoledagen går eleven hjem og læser videre om emnet.

- Eleven skal læse to sider hjemme som forberedelse til næste dags emne.

- Eleven skal færdiggøre dagens opgave - som forudsætning for at kunne arbejde med morgendagens opgave.

- Eleven har en deadline for en opgave, der indebærer en vis del hjemmearbejde, lektier.

Må jeg foreslå en begrebsafklaring, før vi diskuterer videre?

Det kan undre, at man kan få Niels Egelund og politikere som Christine Antorini og Bertel Haarder til at udtale sig uden den fornødne begrebsafklaring.

Måske står vi her med et af de centrale problemer i dagens folkeskole: At vi diskuterer vigtige og centrale emner uden egentlig at vide, hvad det er, vi snakker om.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ