Debat

Kvalitet og arbejde hænger sammen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg blev lettere chokeret, da jeg lyttede til Radioavisen den 5. september. Borgmester og formand for KL's løn- og personaleudvalg Mads Lebech udtalte, at lærerne skal have differentieret forberedelse, hvis det står til ham, og dermed skal en del, måske alle,lærere ud at undervise mere.

Er det virkelig svaret på lærermanglen, at de tilbageværende skal ud at undervise mere, som om vi ikke gav vores hjerteblod i dagligdagen? Kvalitet og forberedelse hænger sammen, og skæres der i forberedelsen, som det er sket før, så går det ud over kvaliteten af undervisningen. En dårlig spiral, som er farlig for hele undervisningssystemet i Danmark, ikke bare folkeskolen. I forvejen er vor dagligdag præget af et alt forhøjt tempo. Det er ikke uden grund, at flere ældre kolleger vælger at gå på pension allerede som 60-årige, og mange unge lærere vælger folkeskolen fra til fordel for en stilling i det private erhvervsliv. Forholdene er ved at være utålelige, og det er på tide, at de herrer politikere er sig deres ansvar bevidst og sadler helt om til glæde for hele det danske samfund og kommende generationer.Vi skal som profession vises tillid og gives tid, tid til kvalitet. Det er trods alt det kommende samfund, som vi uddanner og skal gøre til gode samfundsborgere. Økonomisk tænkning a la anskuelsen om, at skolen er en fabrik, burde være et overstået kapitel. En moderne skole bygger på engagement, ikke mistillid fra politisk side i form af »I skal arbejde mere!«, underforstået »I laver for lidt« og bureaukratisk kontrol, som suger kræfterne ud af ledelse og medarbejdere på landets skoler.

Nu må vilærere (og ledelse!) i samarbejdemed DLFstå sammen og ikke lade os tryne af kyniske politikere, som tænker kortsigtet. Så jeg opfordrer vor formand til at stå fastimod dette nye anslag mod vores professionalisme som lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler