Debat

Udnyttelse af læreres langtidssygdomme

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan godt bebrejde DLF, at foreningen udnytter læreres langtidssygdomme i kampen mod regeringens symptombehandlende og overfladiske forsøg på genetablering af et i det mindste tåleligt uddannelsesniveau. Langtidssygdom blandt lærere henført til en stressfaktor, der næsten sikkert ikke lader sig henføre til en enkelt klart afgrænset årsag, hægtes bekvemt på alt det i folkeskolen, som DLF er imod. Måske kommer man dog sandheden nærmere ved at henføre stressfænomenet til det forhold, at regeringen forudsætter en faglig niveauforbedring, som folkeskolen i sin nuværende indretning umuligt kan honorere. Ja, som den faktisk modarbejder. For selvfølgelig er det stressfremkaldende, hvis ansatte i et hvilket som helst erhverv skal præstere noget, som arbejdspladsens indretning modvirker. Astrid Schjødt Pedersen vælger bundet af loyalitet til ideen om den fagforsagende skole at opfordre til at »tage den med ro, for der er jo andre værdier end kvalitetsmålinger og dokumentation« (»DLF mener« i Folkeskolen nummer 15). Hun kunne dog med større ret hævde, at de kvaliteter, der nu ønskes målt og dokumenteret, selvfølgelig repræsenterer større værdier end selve målingerne. Men de kvaliteter, som hidtil har været underkendt, men som målingerne gerne skulle sætte fokus på, må inden for murene stadigvæk ikke anses for kvaliteter, men mere som afviste støvede reminiscenser fra en gammel for længst overstået industrikultur. Fordelen ved et sådant syn på skolen er, at man kan kræve, at skolen i sin uddannelsesmæssige uformåenhed bør få lov til at fortsætte uden alt for megen indblanding fra en dum og uforstående omverden.

Svar

At Vagn Madsen kan hævde, at »DLF mener« i Folkeskolen nummer 15 handlede om, at »skolen i sin uddannelsesmæssige uformåenhed bør få lov at fortsætte uden alt for meget indblanding fra en dum og uforstående omverden«, må stå for Vagn Madsens egen regning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Min oplevelse er, at viljen til justeringer og forandringer er stor blandt dem, der står midt i at få enderne til at hænge sammen til daglig i folkeskolen, men at troen på, at det er de mest hensigtsmæssige foranstaltninger, der kræves, er beskeden.

Mine oplysninger om stress og langtidssygemelding bygger desværre på hårde facts, som også arbejdsgiverne erkender må tages alvorligt.

Det kan jeg kun opfordre Vagn Madsen til også at gøre.

Astrid Schjødt Pedersen, formand for DLF's organisationsudvalg