Folkeskolens leder:

Tag en slapper

Menneskesyn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et hysteri går gennem verden. Det har et navn: »Optimalisme«. Alt skal optimeres - din arbejdsindsats, din karriere, din krop, dine børns skolegang, din fritid og dine ferier, din alderdom. Dit liv er ikke bare et liv, det er et projekt.

Et frikvarter, for eksempel, er heller ikke bare et frikvarter. Frikvarteret skal give ilt til hjernen, så elevernes læring i timen bagefter kan blive optimal. Og en madpakke er ikke bare en madpakke. Den er energi, der skal medvirke til at øge elevernes udbytte af undervisningen.

»Optimalisme« er også højt tempo. Den forhastede indførelse af nationale test og nye afgangsprøver er et tragikomisk eksempel. I en mere besindig fortid ville Undervisningsministeriet have gennemført forsøg, før nye prøveformer blev sluppet løs på skolerne. Desuden ville ministeren have sørget for, at der var vedtaget overgangsordninger, så eleverne blev testet i det, de faktisk er blevet undervist i.

Det endte i kaos. Alle er til grin, lærere, elever, forældre, ministerium og minister. Det kunne have været undgået, hvis Bertel Haarder for to år siden havde fulgt Danmarks Lærerforenings råd om, at ministerium og lærere sammen gennemførte et pilotprojekt, der testede forslagene til nye prøveformer.

Men undervisningsministeren vendte det døve øre til. Grundighed og saglighed opfattes som gammeldags dyder. Man skal være positiv og hurtig. Risikovillig og handlekraftig. Det er forbudt at sige nej. Hvis man er kritisk eller bare skeptisk, opfattes man som et brokhoved, der hænger i bremsen.

Tankegangen når ud i alle hjørner. Tag bare den nye afgangsprøve i læsning. Fem tekster. 50 spørgsmål. En halv time. Formålet er netop at gøre hastighed til et parameter, fordi læsehastighed er et vigtigt element i læseundervisningen, har undervisningskonsulent i Skolestyrelsen, Niels Plischewski, forklaret. Fordybelse og eftertanke præmieres ikke. Tempo gør. Mange elever var rystede. Med god grund, mener formanden for Dansklærerforeningens folkeskolesektion, Jens Raahauge.

»Prøven er udtryk for et nyt menneskesyn, et konkurrencemenneskesyn, hvor man bevidst har valgt at skille fårene fra bukkene ved hjælp af stofmængden. Man skal mindst op på 130 kilometer i timen for at klare den her prøve. Man bliver belønnet for at sjuske«.

Det kan ikke blive ved på den måde. Og gør det heller ikke, skal man tro fremtidsforskerne. En reaktion er på vej, siger de: »Substantialisme«. Livet skal ikke være hårdt mere, men sjovt og sundt. Man skal holde kaffepause med sine kolleger for at hygge sig, ikke for at optimere samarbejdsklimaet. Børnene skal lege for sjov, ikke for læring.

Forhåbentlig bliver også politikere og embedsmænd grebet af den nye trend. De trænger til en puster.

-jvo