0   178

Børn skal lære at lære

Lærere skal have forstand på didaktik og forskellige læringsstrategier, ikke blot på det fag, han eller hun underviser i. For på lang sigt giver det faktisk den bedste læring, når eleven ikke blot lærer en færdighed, men også er bevidst om sin egen læringsproces.

På kort sigt giver det bedst resultat simpelthen at instruere eleven i, hvordan denne opgave udføres, og dernæst tjekke, om eleven kan løse opgaven. Men på lang sigt kan en metakognitiv tilgang svare sig - altså at eleven også lærer, hvorfor han eller hun skal lære denne færdighed, diskuterer med læreren og klassekammeraterne, hvordan man kan lære den pågældende færdighed, og undervejs får respons på sine fremskridt.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er det engelske evidens-forskningscenter EPPI, der har gennemgået store mængder af forskningsrapporter for at finde ud af, hvilken undervisningstilgang der forbedrer elevernes læring mest.

»Effektive tilgange er dem, der specifikt udvikler en bevidsthed om læringsstrategier og -teknikker, især når disse er målrettet på et metakognitivt niveau«, konkluderer EPPI-reviewet og opremser en række forudsætninger - herunder at læreren har en god forståelse for fag og emne, men også for forskellige måder at lære på.

Rapporten »Learning skills and the development of learning capabilities« kan findes på EPPI-centrets hjemmeside http://eppi.ioe.ac.uk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet