Scenefrontens labyrinter

De kan noget med børnekultur i Viborg, ikke mindst med teater. Det viste de på første årgang af den internationale børneteaterfestival, SpringFestivalen, i København

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Carte Blanches sanseinstallation, "Kalejdoskop", fører publikum rundt i en labyrint af fantasirige rum beboet af fem gådefulde personer. Det er et vellykket scenekunstnerisk eksperiment - en interaktiv opdagelses-tour-de-force målrettet de 8-14-årige. Finurligt, kærligt, overraskende og lidt uhyggeligt.

I små rejsehold fanges vi ind i perspektivforvridende rum, ser os selv i skæve spejle og låser os ind i universer af fløjl og skyggespil. Omkring os hører vi lyde af klokker, der klinger, vand, der drypper, og noget, der knirker, når vi da ikke lytter til hinandens lyde gennem stetoskoper. I halvanden time er vi tavse og fuldstændigt opslugte.

En rød stof-tunnel bringer os ind i et lille, dunkelt rum med pels på gulvet. Hende, der bor her, belyser rummets kuppel og lader os se op mod den gennem kalejdoskoper og små glaskrystaller. Kuplen er dekoreret med sort-gule mønstre og billeder af byer, tårne, fabeldyr, børn og så videre.

Lidt senere tager hun pelsen af bordet i midten af rummet. Vi sætter vores fingre på glaspladen, som kom til syne under pelsen. Noget rumler, og - vups - har hun taget en kopi af vores fingre!

Pludselig forstår vi sammenhængen. Kuplens mønstre er skabt ved at klippe-klistre. Klippe-klistre kopierne af alle de andres fingre, som har været her før. Når vi er væk, bliver den nok udsmykket med "vores fingre" også, tænker vi.

At vi på en alternativ måde får en rolle at spille, er gennemgående for hele forestillingen. Dens interaktion med publikum er simpelthen både nytænkende og udfordrende.

Fokus på nytænkning af børneteatret gjorde også, at Carte Blanches hjemkommune, Viborg, i fællesskab med Børnekulturens Udviklingscenter, KulturPrinsen, løb af med første udgave af SpringPrisen. Den blev uddelt i forbindelse med åbningen den 25. april 2007 af den succesfulde SpringFestival. Festivalen løb af stablen for første gang i år og var arrangeret af statsensemblet for børneteater, Corona La Balance.

Prismodtagerne blev kaldt for "forbilleder for innovation og fornyelse på børnekulturområdet". Juryen mente, det skulle belønnes, at en kommune har mod til at sætte børnekultur øverst på den lokale dagsorden, og at prismodtagerne bevidst satser på det skæve og udfordrende teater frem for på det indlysende og sikre.

Forestillingen "Kalejdoskop" er netop blevet til under vingerne af et udviklingsprojekt i Viborg for anderledes formidling af kunst til børn, og Carte Blanche har her skabt formidling, der lykkes med at krydsbestøve museet og teatret. At institutioner og teatre i Viborg er i front, når det gælder udvikling af scenekunst til børn, er man ikke i tvivl om, når man kravler gennem teaterudstillingens labyrinter og næsten ikke kan komme hurtigt nok frem af bare nysgerrighed.