Anmeldelse

Geografisk feltguide

Vejledning med øvelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsbøger til geografi i folkeskolen har heldigvis haft et højt niveau. Der findes rigtig mange gode bogsystemer, der med hver deres indfaldsvinkel giver mulighed for en spændende og afvekslende undervisning. Faget geografis smertensbarn er dog feltundervisningen - det at komme ud i naturen og undersøge geografiske fænomener. Problemet er, dels at mange skoler ligger i byområder, dels at der mangler inspiration til, hvordan man planlægger udendørsforløb.

"Geografisk feltguide" er et bud på, hvordan man kan arbejde med geografi i felten. Guiden, som er en ringmappe med lærervejledning og kopisider, giver seks eksempler på feltundervisning: skoven, heden, kysten, vandløbet, byen og vejret. Til hver lokalitet er der udarbejdet kopisider, der fortæller eleverne, hvad der skal gøres. I lærervejledningen giver Jesper Lund læreren en gennemgang af de enkelte kopiark. Sværhedsgraden på øvelserne varierer fra middel til svær. Især opgaverne om at bruge kompas ligger i den svære ende.

"Geografisk feltguide" giver helt klart den uerfarne geografilærer nogle gode ideer til at komme udendørs og lave feltarbejde, som Fælles Mål jo også stiller krav til. Men udgivelsen mangler at hjælpe lærerne det sidste stykke; det at forklare de didaktiske og pædagogiske overvejelser, der ligger bag det at arbejde med geografi på denne måde. Det ville hjælpe læreren til at få overblikket og derved få ham til at stå stærkere i undervisningssituationen.

"Geografisk feltguide" giver god inspiration og vil sammen med de traditionelle undervisningssystemer give eleverne en bred basisviden om geografiske begreber, tankegange og arbejdsmåder.