Anmeldelse

tv·2 - Under stjernerne

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det foreliggende sæt er anden reviderede udgave af et omfattende materiale, der med afsæt i den danske gruppe tv·2's produktioner gennem tiden præsenterer en bredspektret indfaldsvinkel til at arbejde med dansk, musik og film. I introduktionsmaterialet lægges op til, at det kan inddrages allerede fra 6. klasse, men jeg ville nok foretrække at gemme godterne til overbygningen og udnytte dem i det prøveforberedende arbejde.

Lærervejledningen er kortfattet og spækket med klare og gennemarbejdede forslag til, hvordan man som lærer kan arbejde med de udvalgte tekster og eksempler, som der anlægges flere vinkler på. Det gælder for eksempel lytning, læsning, tolkning og kombinationer af de forskellige medie- og studiemetoder, der gælder inden for de valgte genrer. Det hele er bygget op omkring gruppen tv·2, men er eksemplarisk forstået på den måde, at der er høj kvalitet i arbejds- og analyseforslag inden for de nævnte områder. Hvilket jo kræves ved tilrettelæggelse af afgangsprøverne. Men det kunne også bruges som en mere generel introduktion til journalistik som genre, billedlæsning og -tolkning i en yderst håndterlig form. Materialet er enkelt trods de mange dele og ret let at gå til. Første gang skal man dog nok sætte en god eftermiddag eller aften af til gennemkig og -lytning, for der er meget gods at tage af, og det fortjener at bliver brugt med omtanke.

Bag GeGe Forlag gemmer sig Grethe Grønkjær, der på forlagets hjemmeside anslår en åben og imødekommende tone omkring nogle af de medierelaterede områder, der for mange lærere stadig kan være svært håndterlige. For eksempel faldt jeg over tilbud om introduktion til danske musikvideoer, et emne, der formentlig vil kunne finde god anvendelse i danskundervisningen på både mellemtrin og overbygning, og som kunne være en velkommen kontrast til de amerikanske stereotyper.