Debat

Mobning er ledelsens ansvar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu må vi indse, at det er nødvendigt, at ledelsen tager opgaven på sig og arbejder intenst med forebyggelse mod mobning. Undertrykkelse mellem lærere og elever eller mellem eleverne indbyrdes må ikke ske, og ledelsen har det fulde ansvar for at gribe ind.

Vi skal kvalificere arbejdet omkring forebyggelse af mobning, og vi skal ville forandringen, for elevernes og skolen skyld.

Man kan forebygge ved at holde klassemøder. Eleverne skal opleve et klassefællesskab, hvor de sociale kompetencer udvikles, og hvor elevernes læring om demokratiet er på dagsordenen. Ved klassemøder udvikles eleverne. De får medbestemmelse og føler medansvar for den daglige undervisning og for fællesskabet i klassen. Ved at give eleverne større ansvar bliver lærerrollen anderledes, og respekten mellem lærere og elever bliver ændret til fordel for alle.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En lov om mobning? Ja, det kan være nødvendigt, ikke for at kriminalisere de syvårige, men for at hjælpe den mobbede, mobberen, klassen og læreren. Konsekvens og hjælp er nødvendig, når et barn er kommet så langt ud. Derfor er det vigtigt, at vi i skolen give eleverne den opdragelse, som er nødvendig, for at de kan blive hele mennesker, og denne menneskelige læring kan få betydning for dem resten af livet.

Det er ikke nok at skrive en handlingsplan mod mobning, der skal handling til, og som konstitueret skoleleder har jeg deltaget i alle forældremøder, hvor jeg gennemgik skolens plan og orienterede om vores fokus på mobning. Handlingsplanen var udarbejdet i lærerteamene, og skolebestyrelsen stod for to arrangementer med skuespiller Lars Bom, som blevet mobbet i skolen - et arrangement for eleverne og et for lærere og forældre.

Vi holdt klassemøder, og inden da gennemarbejdede lærerne metoden på en pædagogisk eftermiddag. »Klassemødet« er beskrevet i håndbogen »Er du med mod mobning« fra www.dcum.dk

Jeg opfordrer til, at ledere sætter mobning på dagsordenen, at lærerne lærer at holde klassemøder, og at forældrene hører om arbejdet, så »jorden bliver gødet«, så skolen kan blive et godt sted for alle.

Forkortet af redaktionen