Folkeskolens leder:

Tid til kvalitet

Kvalitet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jo større ansvar lærerne får til selv at prioritere og handle, jo mere energisk og engageret arbejder de. Det slås endnu en gang fast i en undersøgelse fra Mercuri Urval.

I Herlev, Gribskov, Jægerspris, Vejle og Herning har konsulentfirmaet interviewet 200 lærere, ledere, skolechefer, tillidsrepræsentanter og kredsformænd om deres arbejdstidsaftaler. Lokale aftaler, der giver lærerne et professionelt råderum og bygger på et moderne ledelsessyn, man ikke finder i den centrale arbejdstidsaftale.

Undersøgelsen fra Mercuri Urval viser, at aftalerne giver større tilfredshed og gør det muligt at fokusere på arbejdets kvalitet. Fordi diskussionerne kommer til at handle om indhold og udvikling i stedet for om tid og rammer.

De fem lokale aftaler, der nu er blevet evalueret, ligner de finske arbejdstidsregler. Og de minder en del om tankegangen i den arbejdstidsmodel, som Danmarks Lærerforening forgæves forsøgte at få de kommunale arbejdsgivere til at indføre ved de seneste overenskomstforhandlinger.

Alle problemer løses selvfølgelig ikke med en ny arbejdstidsaftale, men Mercuri Urval viser, at kombinationen af ansvar og tillid frisætter tid og energi til at arbejde med undervisningens kvalitet - og til at arbejde sammen om at udvikle skolen.

Man er med andre ord med til at skabe rammerne for en lokal kvalitetsreform.

-th