Debat

Enhedsskolen er truet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Der skal skabes rammer, der gør det muligt at undervisningsdifferentiere i praksis. Herunder mulighed for mere holddeling«. Sådan siger Charlotte Rønhof fra Dansk Industri, der tilsyneladende har startet en veritabel kampagne for genindførelse af regulær niveaudeling i folkeskolen.

Men den form for holddeling har intet med undervisningsdifferentiering at gøre. Det, Charlotte Rønhof og Dansk Industri her taler om, hedder elevdifferentiering. Og elevdifferentiering blev definitivt lagt i graven, da Danmark indførte enhedsskolen ved lov i 1993. Fra da af skulle arbejdet med eleverne ikke længere differentieres på undervisningens mål, men på dens midler. Ikke flere dummeklasser, tak.

Dagens skoledebat viser, at denne afgørende sondring er ved at skride. Ikke kun for udenforstående, men også for undervisningsministeren, forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet og på seminarierne. Skrider den ret meget længere, ender det formentlig med, at den vigtigste landvinding ved '93-loven bliver sat over styr. Danmark risikerer at rutsche tilbage i den ineffektive, samfundsopsplittende, niveaudelte skole, som selv OECD's alt andet end »røde« eksperter direkte har advaret imod. For eksempel i rapporten »Explaining Student Performance« fra 2006, der bygger på Pisa, Timms med videre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Stærke kræfter til højre for midten har aldrig forligt sig med enhedsskolen. De vejrer morgenluft, og enhedsskolens forsvarere har slet ikke paraderne oppe.