Debat

Kend teorien – brug fornuften

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, lærere har brug for teori.

»Intet er så praktisk som en god teori«, skal psykologen og pædagogen Kurt Lewin engang have sagt. En teori er et forsøg på at beskrive virkeligheden i en overskuelig og gennemsigtig form. Teori skal vise sammenhænge, bruges til at orientere sig efter og til at begrunde og legalisere handlinger. En teori er som et landkort. Forestil dig, at du er på køretur i et fremmed land og bliver i tvivl om, hvilken vej du skal køre. Så kigger du på dit landkort, fastslår, hvor på kortet du er, og tager derefter bestik af dine handlemuligheder.

Teorier er som landkort. De er ikke sandheder. Det konkrete kan være beskrevet i symbolsk form. Kortets skov ligner ikke den rigtige skov. Man skal kende symbolerne og abstraktionen, før kortet er brugbart.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Landkort over København eller over Danmark kan se meget forskellige ud. Kortet over S-togsnettet er velegnet, når man skal køre i S-tog, men ikke egnet til at orientere sig efter, hvis man er til fods. Kort er udarbejdet med et anvendelsesformål. Således også med teorier.

Ofte er teorier dog mere komplicerede end landkort. Det er, når de skal beskrive processer og forandringer. Teorier om læring, om udvikling, om læsning og så videre rummer flere dimensioner og kræver mere dybtgående studier, før man kan anvende dem. Men de er fortsat forsøg på at beskrive virkeligheden i en overskuelig og forenklet form. Derfor vil den konkrete virkelighed ofte rumme problemer, der ikke er medtænkt i teorien.

»Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre«. En lærer er i skibsførerens position. Der skal ofte handles her og nu. Teorierne skal være rammen for den sunde fornufts dispositioner i kravet om handling. Kend teorien, brug fornuften.