Debat

Flere penge

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar på Folkeskolens leder i nummer 40: På finansloven for 2007 afsættes der 31 milliarder kroner mere end i 2001 under den tidligere regering. Der er tale om et realt løft. Hovedparten af løftet er sket på social-, sundheds- og undervisningsområdet.

De aktionerende siger, at det ikke betyder noget, at kommunerne samlet set får flere penge. For Århus skal spare pædagoger, og Ballerup skal spare på skolerne. Nu er det imidlertid sådan, at Århus er en af landets dyreste kommuner, når det gælder børnepasning, og at Ballerup har nogle af landets dyreste folkeskoler.

Det er kommunerne, der prioriterer - og omprioriterer. Regeringen lægger blot de overordnede rammer. Og de rammer er højere end nogensinde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En række særlige forhold gør sig gældende i år: Kommunalreformen, hvor mange kommuner lægges sammen og skal finde et nyt fælles serviceniveau, og udligningsreformen, der flytter en god milliard kroner fra rige til fattige kommuner. Det vil selvfølgelig kunne mærkes nogle steder, men man hører altid mere fra dem, der får mindre, end fra dem, der får mere.

I Venstre ønsker vi en god folkeskole. Derfor skærer vi ikke ned. Tværtimod har vi tilført flere midler til folkeskoleområdet. Lad mig eksempelvis nævne en halv milliard til bedre it og 175 millioner kroner til efteruddannelse af lærere og skoleledere. Herudover er der afsat midler til flere timer i dansk, matematik og engelsk.

Men det er vigtigt at huske, at penge ikke er svaret på alt. Vi skal også se på, om vi kan forbedre kvaliteten ved at tilrettelægge tingene bedre. Det håber jeg, også lærerne vil bidrage til, når vi i det næste år diskuterer kvaliteten i den offentlige sektor.