Debat

Om faglig kompetence

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Intet synes at have ændret sig ret meget, siden jeg frekventerede seminariet - for mange år siden.

M. Helveg Christiansens (Folkeskolen nummer 36) konstatering af, at det ikke kræver ret meget at hutle sig igennem med et 6-tal - ak ja, jeg blev engang uvenner med en kollega, blot fordi jeg i forbigående sagde, at efter min mening skulle man være »åndeligt mindrebemidlet«, hvis man ikke kunne klare en lærereksamen. Det mener jeg i øvrigt stadig. Man kunne hæve kravene, men man skal også være forsigtig med at rette for svært skyts mod »de små«. Man kommer let til at skyde højt over hovedet på dem - det har de bestemt ingen gavn af, og klogere bliver de slet ikke.

Dette fører ret ind på næste inspiration, nemlig »den almindelige ikke matematiklærer« med lommeregneren.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fra 1. til 6., ja 7. klasse med, kan alle, også dem uden linjefag, finde ud af pensum. Faren lurer et helt andet sted. Specialisterne med linjefag løber en alvorlig risiko for at kede sig gudsjammerligt. De kan derfor let finde på at hæve »det faglige niveau« og derved spilde den ene halvdel og skyde hen over hovedet på den anden. Jeg har selv set det, og jeg har ydermere kendskab til en civilingeniør, der underviste i matematik i 6. årgang som meritlærer. Han »holdt« fra sommerferie til jul. Det var en rar og stilfærdig klasse.

Han var bestemt fagligt kompetent, men måske manglede han noget, som var vigtigere?