Debat
0   205

Om faglig kompetence

Intet synes at have ændret sig ret meget, siden jeg frekventerede seminariet - for mange år siden.

M. Helveg Christiansens (Folkeskolen nummer 36) konstatering af, at det ikke kræver ret meget at hutle sig igennem med et 6-tal - ak ja, jeg blev engang uvenner med en kollega, blot fordi jeg i forbigående sagde, at efter min mening skulle man være »åndeligt mindrebemidlet«, hvis man ikke kunne klare en lærereksamen. Det mener jeg i øvrigt stadig. Man kunne hæve kravene, men man skal også være forsigtig med at rette for svært skyts mod »de små«. Man kommer let til at skyde højt over hovedet på dem - det har de bestemt ingen gavn af, og klogere bliver de slet ikke.

Artiklen fortsætter under banneret

Dette fører ret ind på næste inspiration, nemlig »den almindelige ikke matematiklærer« med lommeregneren.

Fra 1. til 6., ja 7. klasse med, kan alle, også dem uden linjefag, finde ud af pensum. Faren lurer et helt andet sted. Specialisterne med linjefag løber en alvorlig risiko for at kede sig gudsjammerligt. De kan derfor let finde på at hæve »det faglige niveau« og derved spilde den ene halvdel og skyde hen over hovedet på den anden. Jeg har selv set det, og jeg har ydermere kendskab til en civilingeniør, der underviste i matematik i 6. årgang som meritlærer. Han »holdt« fra sommerferie til jul. Det var en rar og stilfærdig klasse.

Han var bestemt fagligt kompetent, men måske manglede han noget, som var vigtigere?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ