For 25 år siden

Skolestarten stiller store krav til læreren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisning af førsteklasserne er nok folkeskolens mest krævende post, og alt for mange lærere har for få forudsætninger for undervisning af de mindste, mener indskolingskonsulent Vibeke Storm Rasmussen, der slår til lyd for, at man gør brug af indskolingskonsulenterne, hvor sådanne findes.

Børnene i 80'erne har ændret sig, deres baggrund og vilkår er anderledes end for bare ti år tilbage. Kravene til skolestarten er derfor blevet andre. At undervise de yngste børn stiller meget store krav til såvel lærerpersonligheden som lærerens faglige viden. Læreren skal kunne samarbejde nært med kollegerne, så børnene oplever sammenhæng i dagligdagen. Fagsamarbejdet, den ikke fagdelte undervisning og de værkstedsprægede aktiviteter kræver lærerens faglige overblik for eksempel med hensyn til læseindlæringsmetoder og matematikkens basisområder.

Folkeskolen nummer 31-32-33,

august 1981