Debat

Skolen skal være tydelig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Christian Sauer sætter i Folkeskolen nummer 25 spørgsmålstegn ved, hvorvidt elevplaner vil styrke fagligheden hos den enkelte elev. Han henviser til Skolverket i Sverige, der for to år siden har peget på risikoen for, at individualiseret undervisning kan føre til, at læreren mister følingen med den enkelte elev.

De kommende elevplaner i Danmark er udtryk for en øget fokus på planlægning og evaluering i forhold til den enkelte elev og dennes undervisning. Samtidig tydeliggøres forældrenes rolle og medansvar.

Hvorfor skulle det give dårlige faglige resultater?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det fremgår af den kommende bekendtgørelse, at målet med elevplaner er at styrke allerede eksisterende lovkrav i folkeskoleloven, der fastslår princippet om undervisningsdifferentiering.

Større skriftlighed i evalueringen er jo ikke kun noget, som jeg peger på.

De øvrige forligspartier, forældreforeningen Skole og Samfund og internationale skoleeksperter har peget på behovet for større skriftlighed - som så kan danne grundlag for samtalen mellem skole og forældre. Skolen skal være tydelig med hensyn til, hvad målet er, og hvordan barnet, lærerne og forældrene kan hjælpe med at nå målene. Det hører ind under det, man allerede skal i dag, og der er flere skoler, der allerede udarbejder elevplaner med gode erfaringer.

I Sverige har man indført, at alle elever skal have en individuel udviklingsplan, som i vid udstrækning er identisk med den danske elevplan. Det svenske Lärarförbundet har været positiv over for den svenske regerings indførelse af individuelle udviklingsplaner og ønsker, at udviklingsplaner udbredes til alle skoleformer - også de frie grundskoler.