Debat

Den oversete diagnose i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Politiken 30. maj indbyder Bertel Haarder med henvisning til Folkeskolens særnummer om »Folkeskolen i det globaliserede vidensamfund« til samarbejde og åbenhed i debatten om at forbedre læsningen hos danske elever. Vi kan sagtens lære børnene at læse, hvis de vel at mærke er undervisningsparate. På hardware-siden betyder det rigeligt med søvn, ernæringsrigtig mad i passende mængder, masser af motion og et fritidsliv, der styrker og udvikler barnets hjerne. På software-siden er der tale om at kunne samvær med andre, tage del i fælles aktiviteter, vise hensyn, forstå og respektere regler.

At sørge for, at barnet er undervisningsparat, er forældrenes vigtigste opgave i samarbejdet med skolen. Heldigvis magter mange forældre den opgave, men desværre ser vi en sammenhæng mellem specialundervisning - herunder læseproblemer - og børn, som ikke er undervisningsparate.

Den mest oversete diagnose i folkeskolen er i øjeblikket BND (Basic Needs Disorder), som betyder en forstyrrelse i de basale behov, og det er her, udgangspunktet for ændring af danske skoleelevers standpunkt skal tages.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler