Debat
0   128

Den oversete diagnose i skolen

I Politiken 30. maj indbyder Bertel Haarder med henvisning til Folkeskolens særnummer om »Folkeskolen i det globaliserede vidensamfund« til samarbejde og åbenhed i debatten om at forbedre læsningen hos danske elever. Vi kan sagtens lære børnene at læse, hvis de vel at mærke er undervisningsparate. På hardware-siden betyder det rigeligt med søvn, ernæringsrigtig mad i passende mængder, masser af motion og et fritidsliv, der styrker og udvikler barnets hjerne. På software-siden er der tale om at kunne samvær med andre, tage del i fælles aktiviteter, vise hensyn, forstå og respektere regler.

At sørge for, at barnet er undervisningsparat, er forældrenes vigtigste opgave i samarbejdet med skolen. Heldigvis magter mange forældre den opgave, men desværre ser vi en sammenhæng mellem specialundervisning - herunder læseproblemer - og børn, som ikke er undervisningsparate.

Artiklen fortsætter under banneret

Den mest oversete diagnose i folkeskolen er i øjeblikket BND (Basic Needs Disorder), som betyder en forstyrrelse i de basale behov, og det er her, udgangspunktet for ændring af danske skoleelevers standpunkt skal tages.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ