Anmeldelse

Indsigt og adfærd i børnehøjde

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog kan inspirere alle, der arbejder med børn og unge med sociale og emotionelle problemer. Inspirationen til at opfatte verden på en anden måde kan sagtens være en del af den daglige pædagogik i miljøterapeutisk sammenhæng. Og bogen bærer præg af, at forfatteren er vant til at skulle forklare komplekse sammenhænge for helt almindelige mennesker.

Bogen handler om, hvordan man hjælper børn med sociale og emotionelle vanskeligheder. Fra en kognitions- og neuropsykologisk forståelse introduceres rationaler og metoder i korttidsterapi med børn. Gennem udfordring af vanlig tænkning, anerkendelse og narrative arbejdsformer hjælpes barnet til at se og tolke verden på en ny måde, handle anderledes og dermed opnå større livsglæde.

Bogen er fyldt med konkrete metoder og eksempler, og den bærer præg af, at forfatteren øser af både stor praktisk erfaring og faglig indsigt.

Arbejdet tager udgangspunkt i barnets oplevelser af verden, besværligheder og glæder. Processen bygger på dialogen mellem den voksne og barnet.

Metoden er baseret på barnets aktive samspil med behandleren og den voksnes anerkendelse af barnets oplevelser ud fra en forståelse af, at verden kan tage sig forskelligt ud for forskellige mennesker. Årsagen til at udfordre barnets oplevelser ad terapeutisk vej er barnets manglende trivsel på væsentlige områder af livet.